Miljöpartiet bäst för cyklister!

Miljöpartiet är bäst i test – igen! Den här gången för cyklister. Cykelfrämjandet har granskat samtliga riksdagspartiers cykelpolitik. Och Miljöpartiet kommer på delad första plats – med V.

– Cykeln är väldigt viktig för att vi ska nå klimatmålen och minska utsläppen från transporter. Miljöpartiet vill göra det lättare för fler att cykla, säger språkröret Per Bolund

Vi i Miljöpartiet svarar JA på alla cykelvänliga förslag som Cykelfrämjandet har ställt till riksdagspartierna.

Miljöpartiet har tidigare drivit igenom mer pengar till cykelinfrastruktur. Stadsmiljöavtal infördes under Miljöpartiets tid i regering och har gett statligt stöd till kommuner för åtgärder som främjar bland annat cykling. Vi vill utöka stadsmiljöavtalen och satsa mer på cykelinfrastruktur i hela landet.

Miljöpartiet har också varit drivande till uppdraget att ta fram ett nationella mål för cykeltrafiken. Målet behöver komma på plats snarast och följas med konkreta åtgärder för ökad cykling.

– Ska fler kunna cykla så måste vi politiker göra mer för att underlätta för cyklingen. Miljöpartiet har länge drivit politik för cykling, såväl kommunalt, regionalt, som nationellt, säger Per Bolund.

Nu vill vi göra mer för att underlätta för cyklister!

Miljöpartiet vill:

• Satsa på cykelvägar i hela landet
  • Ändra lagar och förordningar för att underlätta för ökad cykling. Vi vill tillåta cykling mot enkelriktat och göra det lagligt för Trafikverket att bygga friliggande cykelvägar som inte går längs bilväg
  • Sänka bashastigheten i tätort till 30 km/h för säkrare trafikmiljö för cyklister och gående
  • Sätta ett ambitiöst nationell mål för ökad cykling