Miljöpartiet KU-anmäler klimatministern

Enligt klimatlagen är regeringen skyldig att presentera klimathandlingsplanen före årsskiftet. Men idag flaggade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari för att handlingsplanen kan dröja till nästa år. Återigen visar regeringen hur lättvindigt de behandlar klimatpolitiken, de verkar tycka att den är så pass oviktig att de är redo att bryta mot lagen. Nu KU-anmäler Miljöpartiet klimatministern för att ha lämnat oriktiga uppgifter om rådande svensk lagstiftning.

I utfrågningar och debatter om regeringens klimatpolitik har företrädare gång på gång hänvisat till klimathandlingsplanen. “Inom kort” kommer den och visar vägen för hur Sverige ska minska sina utsläpp. Men idag flaggade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i en intervju med TV4 att klimathandlingsplanen kan dröja till nästa år.

– Det kommer ta en liten stund till. Det som står i lagen är att man bör lägga fram den före årsskiftet, säger hon till TV4 Nyhetsmorgon.

Klimatlagen är tydlig

Klimatministerns uttalande stämmer inte. Av klimatlagen framgår det tydligt att det rör sig om att regeringen ska – inte bör – ta fram en klimatpolitisk handlingsplan vart fjärde år och att den ska lämnas till riksdagen året efter ett ordinarie riksdagsval.

– Man kan ju undra om klimatministern fortfarande inte ha läst den svenska klimatlagen. Det skulle förklara ett och annat. I lagen står klart och tydligt att regeringen ska lämna en plan till riksdagen året efter ett riksdagsval, säger språkrör Daniel Helldén (MP).

Miljöpartiet KU-anmäler

Pourmokhtari för svenska folket bakom ljuset och hennes uttalande är både märkligt och upprörande, menar språkrör Daniel Helldén i en intervju med Dagens Nyheter.

–  Man kan bryta lagen, men man kan också bli avsatt som minister. Det är ingen nyhet för henne att klimathandlingsplanen ska komma det här året. Vet hon inte det är det upprörande på ett helt annat sätt, säger Daniel Helldén.

Nu anmäler Miljöpartiet klimatminister Pourmokhtari till Konstitutionsutskottet. MP anser att KU bör granska ministerns uttalande i nämnda intervju med avseende på dess förenlighet med regeringsformens krav på saklighet.

– Det visar att vi har en regering som använder starka ord om att vara framgångsrik i klimatarbetet, men som samtidigt ökar utsläppen och bryter sina egna lagar på området. Avtalet från COP28 i Dubai säger att vi måste få ner utsläppen snabbt det här decenniet. Vi har en klimatminister som inte ens kan tala om hur, fortsätter språkrör Daniel Helldén till Dagens Nyheter.

Planerar klimatministern att bryta mot klimatlagen? Har hon ens läst den? Frågorna är många, med vad som är ställt bortom allt tvivel är att svenska folket har rätt att kunna lita på vad statsråden säger och att de följer Sveriges lagar.