Miljöpartiet vill se höjda pensioner nu

Vi vill se höjda pensioner nu

Måndagen 13 juni stoppade högerpartierna förslaget om höjda pensioner. Vi i Miljöpartiet vill tvärtom ge mer pengar till de pensionärer som har lägst inkomst. Därför har vi yrkat avslag till det förslag om vårändringsbudget som lades fram i riksdagen idag.

Att höja pensionerna för de med lägst inkomst är en fråga om rättvisa, men också en viktig jämställdhetsfråga. Det handlar ofta om kvinnor som slitit en hel livstid och idag lever på en pension som är alldeles för låg.

– Kvinnor som byggt det här landet, hållit barn och gamla i handen när livet varit svårt, är nu gamla och lever på en pension som jag trodde att vi alla kunde enas om är alldeles för låg. Men där hade jag fel! säger MP:s talesperson för pensioner, Janine Alm Ericson, under onsdagens riksdagsdebatt (15/6).

Mer pengar till de med lägst pensioner

Miljöpartiet har tillsammans med S , V  och C  förhandlat fram ett förslag på garantitillägg som skulle innebära ett viktigt tillskott för de pensionärer med lägst inkomst. Högerpartierna har på grund av en majoritet i riksdagens finansutskott lyckats stoppa vårt pensionsförslag från att läggas fram till omröstning för riksdagen.

– Det är bara sorgligt att se hur högerpartierna kämpar så hårt för att stoppa en höjning av pensionerna för de som behöver det mest, säger Janine Alm Ericsson.

Nej till högerns pensionsförslag

Det var istället högerpartiernas pensionsförslag som låg som huvudförslag i den ändringsbudget som riksdagen nu har röstat om och röstat ned. Högerpartiernas pensionsförslag är betydligt sämre för de med lägst pensioner. Därför röstade Miljöpartiet ned förslaget till vårändringsbudget där deras pensionsförslag ingår.