MP kallar klimatministern till utskottet

Regeringen missar alla klimatmål med den nuvarande politiken, konstaterar Naturvårdsverket. Nyligen slog Klimatpolitiska rådet fast att regeringens plan brister i saklighet och är missvisande – och nu kommer ännu ett bevis på det. Därför kallar Miljöpartiet klimatminister Romina Pourmokhtari till Miljö- och jordbruksutskottet för att förklara sig.

När regeringen presenterade sin klimatpolitiska handlingsplan lyftes en kurva som visar hur utsläppen når hela vägen ner till netto noll år 2045. Regeringsföreträdare upprepade budskapet om och om igen, att Sverige för första gången någonsin hade fått en plan för att ta oss hela vägen till nettonoll till 2045. Men expertmyndigheten Klimatpolitiska rådet sågade regeringens klimatpolitik och konstaterade att påståendet att handlingsplanen leder hela vägen till nettonoll brister i saklighet. Nu instämmer även Naturvårdsverket. Varken långsiktiga eller kortsiktiga klimatmål kommer att nås, vilket framgår av Naturvårdsverkets underlag till regeringens årliga klimatredovisning.

Miljöpartiet kallar nu klimatministern till Miljö- och jordbruksutskottet för att svara på frågor om hur hon kan göra en så annorlunda bedömning än sin egna expertmyndighet.

– Vi har aldrig sett något liknande. Det tycker jag ändå att allmänheten ska ha klart för sig, att vi har en regering som i det närmaste ljuger om de här sakerna. Klimatministern måste förklara sig helt enkelt, det här kommer få konsekvenser för Sverige och svenskarna på många olika sätt. Vi kommer också åka på böter från EU för det här, säger Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén till Aftonbladet.

Läs intervjun med Daniel Helldén i Aftonbladet här.