Nu höjs de lägsta pensionerna

Idag presenterade Miljöpartiet de gröna tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ett garantitillägg för en miljon av Sveriges pensionärer med låga inkomster.

Drygt en miljon pensionärer omfattas av garantitillägget. I genomsnitt får varje pensionär en höjning på drygt 700 kronor i månaden, runt en halv miljon får maxbeloppet på 1000 kronor.

– Att höja de lägsta pensionerna är en jämställdhetsfråga. En stor andel av de med de lägsta pensionerna är kvinnor. Det är en följd av att vi har haft och fortfarande har en ojämställd arbetsmarknad, och att hemmaarbetet tar olika stor del i mäns och kvinnors liv. Alla i vårt land borde kunna känna sig trygga med att den dag du slutar arbeta ska du få en pension som går att leva på, säger Märta Stenevi, språkrör för Miljöpartiet.

Garantitillägget är ett nytt permanent system och den första utbetalningen föreslås ske i augusti 2022. Det är ett skattefritt tillägg som kommer att betalas ut automatiskt. Vi föreslår också att det görs följdändringar i det befintliga bostadstillägget.

– Ingen ska vara fattig i ett av världens rikaste länder. Vi är glada över att vi tillsammans med S och V har nått en överenskommelse som gör att äldre som idag tvingas leva på väldigt låga pensioner får mer i plånboken. Det kommer underlätta vardagen för många äldre i vårt land, säger Märta Stenevi.