MP vill skydda det fria ordet

Vi får inte ta demokratin för given! Under de senaste åren har allt fler journalister fått utstå allt hårdare påhopp, samtidigt som M, KD och SD kraftigt vill kapa budgeten för public service. MP har därför startat ett upprop.

– Fria medier är en förutsättning för demokratin! Vi tänker inte vara tysta när de hotas. Politiker får inte styra medierna och inskränka granskningen av makten, säger Amanda Lind, ordförande i riksdagens kulturutskott.

SD gör ingen hemlighet av att de vill inskränka public service och partiets företrädare har kallat det auktoritära styret i Ungern för ett föredöme. Moderata ungdomsförbundet har gått ut med att de vill lägga ner hela public service, samtidigt som de högerkonservativa vill kapa budgeten för public service. Vi kan inte låta politiker styra medierna och inskränka granskningen av makten.

Skriv under för att skydda public service och det fria ordet, här. Ju fler vi är som står upp för demokratin, desto tyngre väger vårt ord.

Miljöpartiet vill

• Skydda ett oberoende public service i grundlagen
  • Stärka yttrandefriheten och stödja oberoende media i hela landet
  • Stärka handlingsplanen mot hot och hat och skärpa straffen för de som hotar journalister
  • Stärka biblioteken i deras viktiga arbete för läsning och demokrati.
    Värna konstens, museernas och bibliotekens oberoende från politisk styrning