Rätten att älska vem man vill måste värnas

Ökat hat mot HBTQI-personer beror på SD:s inflytande

När rätten att vara sig själv och älska vem man vill är under attack behöver vi inte bara försvara det vi har. När Prideveckorna är över och strålkastarljuset riktas åt andra håll är det viktigare än någonsin att vi fortsätter att driva kampen framåt, skriver Märta Stenevi, Per Bolund och Ulrika Westerlund i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Under lång tid har arbetet för alla människors rätt att vara den man är och älska vem man vill gått långsamt framåt. Men nu trycks rättigheterna tillbaka på många håll, både i Sverige och i världen.

De senaste åren har prideparader utsatts för hot och hat. Hetsande mot dragqueens som läser sagor har blivit vardagsmat och ifrågasättande av hela Pride-rörelsen har ekat såväl i politiska som offentliga rum. Ett sommarkollo för transbarn har behövt ställas in. Anledningen? Säkerheten kunde inte garanteras. När samhället tvingas säga till barn att ett läger inte kan bli av på grund av att vuxna människor är beredda att gå till angrepp mot barnen är något väldigt, väldigt fel.

Betala priset

Det här sker inte i ett vakuum. Det är en direkt konsekvens av den samhällsdebatt som skapats när hatet tillåts vinna mark. När Moderaterna satte sig i regering på Sverigedemokraternas nåder tog de också på sig ett ansvar för konsekvenserna. Det ansvaret klarar inte Ulf Kristersson av att ta – och det är människors frihet som får betala priset.

Sedan Miljöpartiet bildades har vi varit med och drivit fram en skärpt diskrimineringslagstiftning, könsneutral äktenskapslagstiftning och möjligheten till insemination för ensamstående och lesbiska par. Men det räcker inte. Det är hög tid för nya steg:

Stärk transpersoners rättigheter. Vi vill se en modern könstillhörighetslag som bygger på självidentifikation och stärka transvården i hela landet så att köerna kapas och fler får rätt hjälp i rätt tid.

Säkra trygga mötesplatser i hela Sverige. Barn och unga ska ha tillgång till trygga rum från norr till söder. Vi vill se satsningar på såväl breda och smala verksamheter som når ut till alla unga som är i behov av det som på ungas psykiska hälsa.

Stärka rättigheterna för stjärnfamiljer. I regering drev Miljöpartiet igenom en utredning om att göra föräldrabalken könsneutral. Förslagen från den behöver bli verklighet, vilket bland annat skulle innebära att det tas ett steg på vägen mot möjligheterna att vara fler än två föräldrar.

Garantera trygghet för alla HBTQI-verksamheter. Staten behöver ta ett övergripande finansieringsansvar för att alla organisationer, föreningar och verksamheter har det som krävs för att kunna garantera tryggheten för både sina verksamheter och alla som deltar i dem. Arbetet mot hatbrott och hedersrelaterat våld och förtryck behöver stärkas och omvändelseförsök förbjudas.

Stärk Sveriges arbete för HBTQI-personer i världen. Svenskt bistånd ska fortsätta att stötta civilsamhällets kamp runt om i världen för alla människors rätt att älska vem man vill.

Kampen för lika rättigheter pågår varje dag, året om och kommer fortsätta göra det tills den dag då alla människors lika rätt och värde har gått från vackra ord till riktig verklighet.

Märta Stenevi (MP), språkrör

Per Bolund (MP), språkrör