Skärp lagen mot korruption i politiken!

Flera svenska partier försökte fiffla för att kunna ta emot anonyma bidrag. Och i EU-parlamentet misstänks ledande personer ha tagit emot mutor. Det visar att lagarna måste skärpas, sa Märta Stenevi i en debatt mot justitieminister Gunnar Strömmer idag.

Moderaterna var ett av de partier som avslöjades i en granskning av TV4:s Kalla Fakta i höstas.  Fem av riksdagens partier försökte då aktivt att kringgå lagen, bara MP, C och V sa tydligt nej tack.

Idag svarade justitieminister Gunnar Strömmer (M) att partierna inte bröt mot lagen och att inga förändringar behövs.

– I sitt svar menar statsrådet att lagen är tillräcklig. I själva verket är det precis tvärtom – Kammarkollegiets utredning visar med all önskvärd tydlighet varför lagen måste skärpas, och det snabbt, sa Märta Stenevi i debatten.

– Svenska folket har rätt att veta vilka krafter partierna är beroende av för sin finansiering och vems agenda de driver, sa hon också.

Senare i höstas skakades Europaparlamentet av en stor korruptionsskandal, och i december röstade parlamentet ja till skärpta regler som hade föreslagits av Gröna gruppen. M, C och L:s partigrupper röstade emot.

– Det moderata regeringspartiet som justitieministern företräder röstade alltså emot att införa ett förbud mot att ta emot donationer från till exempel Qatar, Ryssland eller Iran. Detta är samma regering som nu leder ordförandeskapet i EU:s ministerråd och som säger sig ha demokrati som prioritering på dagordningen.

– Det hade varit häpnadsväckande om det inte så tydligt speglat den totala handlingsförlamning som präglar regeringens arbete mot korruption på hemmaplan, sa Märta Stenevi.

Miljöpartiet anser att lagen om insyn i partiernas finansiering måste skärpas. Ett transparensregister måste också införas så att svenska folket får veta vilka som försöker påverka politiken.

Se Märta Stenevi i interpellationsdebatten mot Gunnar Strömmer (Riksdagens webb-TV)