Biologisk mångfald och giftfri miljö

Sex av totalt nio planetära gränser överskrids just nu. Av dessa sex är den biologiska mångfalden den där läget är som allvarligast. Klimatförändringar, minskat utrymme för vild natur och utsläpp av kemikalier innebär att utrotningen av arter har blivit så stor att balansen i naturen hotas. För att bevara den biologiska mångfalden måste vi våga prioritera den, även när den krockar med andra intressen. Naturskyddsföreningen varnar för att de tusentals kemikalier som finns på marknaden kan skapa en cocktaileffekt där de förvärrar varandra och också påverkar oss människor direkt.

Markanvändning och användning av kemikalier kan vi påverka i vår egen kommun. Det går att skapa en kommun där den biologiska mångfalden frodas och där vi kan leva utan gifter i vår vardag, men då krävs det någon som tar frågorna på fullt allvar i alla politiska sammanhang.

Vi vill:

• Bevara Kalmars grönområden och införa 3-30-300-målet för alla tätorter i Kalmar. Det innebär att alla ska kunna se minst 3 träd från sin bostad, att minst 30 procent av varje stadskvarter ska skuggas av trädkronor och att alla invånare ska ha max 300 meter till en grönyta.
  • Skydda mer natur och öka utrymmet för vilda arter genom exempelvis ängsbruk och naturskogar på kommunala ytor. Vi vill även skapa mer ängsmark i Kalmars tätorter genom att undvika att klippa gräs som inte behöver klippas.
  • Avgifta offentlig verksamhet. Produkter med riskabelt innehåll ska inte upphandlas eller användas i kommunal verksamhet.
  • Sluta använda plast som marktäckning och vänta med att anlägga nya konstgräsplaner tills det finns bättre alternativ för såväl spelare som natur

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du allt vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest 2022.

Nyheter på Biologisk mångfald och giftfri miljö