Integration

Människor som kommer till Kalmar ska tidigt inkluderas i samhället, detta är centralt för alla, men särskilt för de som nyligen kommit till Sverige. Språk, jobb, skola och möjligheter är centrala delar för att nyanlända ska kunna etablera sig i Kalmar och Sverige.

Mycket behöver göras på nationell nivå. Där kämpar Miljöpartiet för att återinföra permanenta uppehållstillstånd, säkra familjeåterförening och göra det lättare för nyanlända att få jobb och lära sig svenska. Vi har länge arbetat och kommer fortsätta arbeta för de ensamkommande som kommit till Sverige: nationellt har vi sett till att förhandla fram en lagstiftning som gjort att många får stanna i Sverige, lokalt har vi kämpat hårt för att de som kommit till Kalmar kommun ska få bo kvar i Kalmarsundsregionen.

Men mycket är kvar att göra kan och mycket behöver göras här Kalmar. Vi vill göra det lättare att få jobb på meriter från utlandet och bättre matcha nyanländas kompetens mot bristyrken. Vi vill ge integrationen de resurser den kräver här och nu, för att kunna bygga det gemensamma samhälle vi vill se.

Vi ser hur civilsamhället och eldsjälar idag är helt avgörande för integrationen. Deras insatser är fantastiska, men de behöver vårt stöd. Därför vill vi stärka kommunens samarbete med civilsamhället. Vi vill även införa ekonomisk stöd som invånare kan söka för initiativ som skulle gynna integrationen eller för att låta nyanlända bo hemma hos sig och på så sätt ge den nyanlända en direktväg in i samhället. Detta stöd ska struktureras och säkerheten kontrolleras av kommunen.

Miljöpartiet lovar att alltid kämpa för ett öppet samhälle som välkomnar människor på flykt och göra det vi kan för att alla som kommer hit snabbt ska bli en del av vårt samhälle.

Vi vill:

• Stärka kommunens samarbete med organisationer och privatpersoner i sitt integrationsarbete.
  • Införa ett ekonomiskt stöd till organisationer och privatpersoner i Kalmar kommun som genomför åtgärder som underlättar integrationen. Stödet ska även kunna betalas ut till kommuninvånare som låter nyanlända bo hemma hos dem. Detta för att exempelvis underlätta mottagandet och integrationen av flyktingar och ge den nyanlända en snabb väg in i det svenska samhället.
  • Låta unga asylsökande utan familj bo kvar i vår kommun under hela sin asylprocess och låta boende i familj bli en vanligare boendeform. Det förenklar språkinlärning och integration samt skapar ett flexiblare system.
  • Främja socialt företagande och entreprenörskap, exempelvis genom kommunala upphandlingar.
  • Pröva att avlasta undersköterskorna i äldreomsorgen enligt Växjös modell, genom att låta nyanlända och människor som står långt från arbetsmarknaden utföra vissa arbetsuppgifter.

Vill du veta mer om vår politik i Kalmar? Här hittar du all vår politik, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Integration