Miljöpartiets budgetreservation 2023

Idag presenterade Miljöpartiet vår budgetreservation, alltså Miljöpartiet Kalmars tilläggs- och ändringsyrkanden på majoritetens budgetförslag för budget och verksamhetsplan 2023. Vi presenterar 116 konkreta punkter för hur vi vill göra Kalmar kommun till grönare, humanare och mer rättvis kommun. Vår budgetreservation visar vad vi hade gjort om vi fått möjligheten att styra Kalmar kommun.

Vi vill bland annat:

• Klimatsäkra alla relevanta politiska beslut mot våra egna klimatmål, göra kommunens koldioxidbudget mer omfattande och ge den konkreta handlingsplaner med mål som kan nås.
  • Ge Kalmar stadsmission utökat stöd för att de ska kunna göra mer.
  • Bruka all kommunal skog hyggesfritt, bygga mer i trä och göra det lättare att gå, cykla eller åka kollektivt.
  • Anställa ytterligare en kurator på ungdomsmottagningen.
  • Utveckla en ekonomisk styrprocess som tar hänsyn till tillgångar och utveckling av naturresurser och ekosystemtjänster inom kommunen.
  • Avskaffa hemlöshet i Kalmar kommun genom ett härbärge och genom att kommunen börjar arbeta med modellen bostad först.
  • Genomföra en stor satsning på förebyggande verksamhet för att öka tryggheten och minska brotten.
  • Fortsätta minska övergödningen i Kalmarsund, rena vårt avloppsvatten från läkemedelsrester och anlägga fler våtmarker.
  • Ge mer pengar till individ och familjeomsorgen, möjliggöra ökad vistelsetid i förskolan och stärka elevhälsans förebyggande arbete.

Detta är några av de 116 förslag, tilläggs- och ändringsyrkanden som Miljöpartiet presenterar idag. Med nästan 120 förslag presenterar vi en heltäckande plan för att skapa en hållbar och rättvis omställning i Kalmar kommun samtidigt som vi stärker välfärden och gör mer för att hjälpa några av våra mest utsatta medborgare.

Vill du läsa hela Miljöpartiets budgetreservation hittar du den här: Miljöpartiets budgetreservation 2023