Förslag från Miljöpartiet: satsa på sommargågator i Kalmar

Vår blivande gruppledare Annika Carlsson Wistedt vid Larmgatan, som vi vill göra till sommargågata

Idag har miljöpartiet lämnat in en motion till kommunfullmäktige där vi vill att Kalmar satsar på konceptet sommargågator. Sommargågator är ett sätt att skapa en roligare stad som är gjord för människan, inte bilen. 2022 hade Kalmar en kort liten sommargågata bakom biblioteket, Miljöpartiet vill istället se en riktig satsning med fler sommargågator runt om i staden.

Att utveckla centrala och välbesökta delar av en stad med hjälp av sommargågator eller sommartorg är nu etablerat på flera ställen i Sverige. I Stockholm görs fler än 40 platser om till sommargågator och sommartorg, Jönköping har arbetat med konceptet i flera år och sommargågator finns i bland annat Norrtälje, Göteborg, Lomma och Norrköping men även i många andra städer runt om i världen.

Att göra om en gata till sommargata innebär att gatan temporärt stängs av för trafik under sommarperioden och under den perioden blir en gågata. Under den perioden kan gatan istället fyllas av uteserveringar, bänkar och sittplatser, planteringar och växtlighet eller konst, scener och gatuförsäljare. Det handlar inte om att förbjuda bilen, utan är ett sätt att temporärt göra specifikt utvalda gator till öppna platser gjorda för människor under den perioden när flest människor befinner sig i staden.

Miljöpartiet vill se minst 5 sommargågator i Kalmar under sommaren 2023. Vi ser exempelvis Larmgatan, Östra Sjögatan eller Slottsallén som lämpliga platser, men vi behöver även sommargågator utanför centrala Kalmar och i andra tätorter i kommunen. Om Larmgatan görs till sommargågata kan exempelvis parkeringsplatsen vid lekplatsen göras till sommartorg, alltså en plats för exempelvis gatuförsäljning, matvagnar, sommarscen och aktiviteter.

Om vårt förslag att satsa på sommargågator i Kalmar (Dagens Kalmar)

All politik vi driver i Kalmar (A-Ö)