Miljöpartiet lanserar vårt lokala valmanifest

Miljöpartiets lokala valmanifest 2022

Idag lanserar Miljöpartiet i Kalmar sitt valmanifest. Vi går till val på att göra Kalmar till en hållbar och medmänsklig kommun. Vi ska göra det enklare och billigare att resa kollektivt, bekämpa ungas psykiska ohälsa, bevara våra grönområden, bekämpa våldet och se till att välfärden finns där när du behöver den.

Det är nu vi avgör inte bara vår framtid, utan även framtiden för våra barn och barnbarn. Vi är redo att göra det som krävs. Snart är det dags för val. Ett val där du avgör vilken riktning Kalmar tar. Vi vill sätta Kalmar på en hållbar kurs och söker ditt förtroende för att göra det.

Alla ska med när Kalmar ställer om.

Våra prioriterade frågor i valet 2022 är:

1. Minska Kalmars klimatutsläpp genom att ställa om transporterna
Klimatet är vår tids ödesfråga, och transporterna är Sveriges största utsläppskälla. Vi vill ha tätare tågtrafik med dubbelspår mellan Kalmar och Växjö, bygga stationer för pendling norrut, rusta upp Stångådalsbanan, sänka biljettpriserna och sluta subventionera flyget. Cykeltrafiken ska gynnas genom att vi trafiksäkrar alla skolvägar för cykel och gång, underlättar för cykelpendlare från Öland och genom bygget av nya ”supercykelvägar” för säker och snabb pendling med både cykel och elcykel i hela kommunen.

2. Bekämpa ungas psykiska ohälsa
Den psykiska ohälsan bland unga ökar kraftigt samtidigt som kön till ett första samtal på ungdomsmottagningen är för lång. Vi vill öka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen, stärka elevhälsan och ge Kalmars skolor mer resurser så att varje elev får en ärlig chans att klara skolan. Ingen ung som mår dåligt ska behöva vänta för att få hjälp.

3. Bevara våra grönområden och plantera fler träd
Träd och grönska gör att vi mår bra, skyddar mot torka, värme och översvämning samtidigt som de renar luften och skyddar klimatet. Vi vill bevara Kalmars fina grönområden och införa 3-30-300-regeln i kommunens tätorter: Alla ska kunna se 3 träd från bostaden. Varje stadskvarter ska ha minst 30 procents yta som skuggas av trädkronor. Alla invånare ska ha max 300 meter till ett grönområde.

4. Stoppa våldet
Trygghet är grunden för vårt öppna och demokratiska samhälle. Vi måste stoppa både redan aktiva kriminella och nyrekryteringen till gängen. I kommunen vill vi arbeta mer förebyggande. Vi vill bygga bort bostadssegregationen, stoppa smygbesparingarna på socialtjänsten och ge dem möjlighet att med tidiga hembesök hitta och åtgärda problem i tid. Skolbyte och bostadsbyte för familjer med barn på glid måste bli enklare. Vi behöver också satsa stort och kompensatoriskt på skolan så att din bakgrund, efternamn eller adress inte avgör din skolgång och framtid. Nationellt vill vi satsa på fler poliser, förbättrade rättsprocesser och bättre möjligheter för myndigheter att komma åt de kriminellas pengar. Inga barn ska behöva växa upp med drömmen om narkotikapengarna som det mest lockande.

Här kan du läsa hela vårt valmanifest, och här kan du läsa varje kapitel i valmanifestet var för sig.