Trygghet

De första fyra månaderna av 2022 har 26 personer skjutits ihjäl i Sverige, den dödligaste starten någonsin på ett år. Nu har även Kalmar drabbats svårt med tre skjutna unga män under våren och flera skottlossningar och knivdåd. Det här måste få ett slut.

Kampen mot gängbrottsligheten kan aldrig vinnas så länge nya barn hela tiden dras in i kriminalitet. Vi måste stoppa redan aktiva kriminella och stärka arbetet med att förebygga nyrekryteringen till kriminella miljöer. Vi vill förbättra socialtjänstens förutsättningar att agera resolut vid behov, socialtjänsten ska kunna sätta in insatser även om föräldrarnas medgivande inte går att få (så kallat ”mellantvång”). De unga med störst våldskapital ska i högre grad placeras på SIS särskilda ungdomshem. Samtidigt behöver vårdinsatsernas kvalitet kontinuerligt förbättras.

Miljöpartiet vill på riksnivå omgående satsa ytterligare 500 miljoner på Polismyndigheten för att få ut fler poliser till polisarbete och specifikt öka antalet områdespoliser som arbetar relationsskapande och gränssättande i utsatta områden. Det behövs även bättre förutsättningar för att lagföra de kriminella och komma åt deras pengar och tillgångar. Miljöpartiet vill därför att det nationella arbetet med att se över rättsregler (tex omedelbarhetsprincipen) fortsätter med en tydlig inriktning att med bibehållen rättssäkerhet ta bort hinder för att nå fram till domar i brottmål, och att förutsättningarna för komma åt kriminellas tillgångar förbättras genom bland annat minskad sekretess mellan myndigheter.

Det har varit nödvändigt att skärpa straff och lagstifta om nya brottsrubriceringar, något Miljöpartiet har tagit initiativ till och varit med och genomfört i regeringen. Men vi vill vara tydliga med att straffhöjningar inte är en universallösning. Att enbart höja straffen kommer inte stoppa skjutningarna, det allra viktigaste är att inget barn växer upp med drömmen om narkotikapengar som det mest lockande och då är insatser på kommunal nivå helt avgörande.

Vi vill:

• Bygga ut hembesöksprogram där BHV och socialtjänsten möter föräldrar i upprepade hembesök, så att man möter nyanlända så väl som nyfödda barn i samverkan med öppna förskolan. Vårdpersonal med psykiatrisk kompetens ska delta vid minst ett tillfälle.
  • Satsa på det förebyggande arbetet för barn inklusive intensiva satsningar på tidigt stöd till barn med stora riskfaktorer (inspirerat av danska ”de aktive drenge”).
  • Satsa kompensatoriskt på skolan och styra den mot jämlikhet och kvalitet istället för vinstjakt och segregation. Att barn lyckas i skolan är den viktigaste insatsen vi kan göra.
  • Skapa närmare samarbete mellan skola och socialförvaltningen genom att bygga ut samverkan inom SSPF (skola, socialtjänst, polis, fritid) och prova att flytta ut en del av socialsekreterarnas arbetsplatser till skolor i Kalmar.
  • Underlätta skolbyte och bostadsbyte för familjer där det behövs för att bryta riskbeteende hos barnen.
  • Öka samhällsnärvaron, skapa positiva mötesplatser för att få ut fler trygga vuxna i det offentliga rummet samt vårda och utveckla de fysiska miljöerna i eftersatta stadsdelar.
  • Bryta segregationen i Kalmar. Segregerade boendemiljöer där familjer i olika sorters utanförskap samlas skapar en koncentration av riskfaktorer hos de barn som växer upp där.
  • Stoppa smygbesparingen på socialförvaltningen och årligen räkna upp individ-och familjeomsorgens budget i relation till befolkningsökningen på samma sätt som för äldreomsorg och skola.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du mer om all politik vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Trygghet