Det gröna avtrycket

Kävlinge kommun blir grönare – med 2017 års budgetMiljöpartiets delaktighet i den styrande Kvintetten i Kävlinge märks på många sätt. Vi har lyckats stärka en redan stark ekonomi och framtidstro med några viktiga hörnstenar i bygget av ett hållbart samhälle.

Vi är delaktiga i bygget av den fossilfria kommunen, där god el och biogas redan fyller ledningarna till kommunens alla byggnader och fjärrvärme blivit ett nytt alternativ för både renoveringar och nybyggnationer. Nu satsas det på att göra fordonsflottan fossilfri och vi börjar ställa fossilfria krav på våra leverantörer. Elbilar leasas och laddstolpar placeras ut både för verksamhet och privatpersoner.

Vi satsar även mycket på cykeln, bussen och tåget. Nya skyltar för säkra cykelvägar gör det lättare för alla att välja cykel i stället för bil. Fler cykelvägar kommer också att bli verklighet. Direktiv i förhandlingarna med Skånetrafiken om att skapa bra matartrafik med buss till våra tågstationer och snabbare bussförbindelser med Malmö har getts och förhandlingar pågår. Och 2020 har vi ytterligare en pågatågsstation!

Krav på giftfria material i skolor och förskolor utvecklas efter ett medborgarförslag från en nybliven medlem. Vi börjar med ett projekt inom förskolorna och räknar med fortsättning. Det byggs just nu på flera skolor, och mer planeras.

Bra skola och en trygg socialtjänst är viktiga hörnstenar i den sociala hållbarheten. Vi driver på förstärkningar i dessa områden, inte minst när det gäller mottagande och integration av nyanlända. Ekonomiskt är det inga stora påslag, men pengar är inte allt i förbättringsarbetet.

Vi driver på arbetet med att göra strandremsan attraktiv för fler. Kommunen har förutsättningar för att ha många badturister på sommaren och ändå behålla den fina fågelmiljön.

Sist men inte minst, omgivningen förändras i snabb takt. För att kunna hänga med måste vi bli mer flexibla. Budgeten får inte bli en inlåsning. Vi har fått igenom denna syn i Kvintetten, och därför kan vi justera förutsättningarna vid senare tillfälle. Under de senaste 15 åren har de ekonomiska förutsättningarna varje år förbättrats markant och detta ska vi kunna utnyttja för att förstärka där det behövs.

Men det finns fortfarande mycket kvar att göra för att öka insikten i kretsloppstänkande och hållbarhetsfilosofi. Miljöpartiet kommer att arbeta för att stärka dessa profiler, ett arbete som stödjer oss på vägen att bli Skånes bästa boendekommun.