Trafikstrategi framtagen i Kävlinge

På Miljöpartiets initiativ har kommunen tagit fram en trafikstrategi. Den är en viktig länk mellan ambitioner i Parisavtal, regeringsförslag och riksdagsbeslut om miljöambitioner och det praktiska arbetet i kommunen.

Såväl svenska som internationella ambitioner är att minska koldioxidutsläppen och eftersom transportsektorn står för en stor andel av utsläppen i Sverige är det en sektor som mycket kan göras i Sverige.

Trots två pendeltågstationer, ett flertal busslinjer och ett väl utbyggt cykelvägnät är Kävlingebon bland de mest bilberoende i Sydvästskåne. Vi kör till jobbet, vi kör barnen till skolan och träningen, vi kör till butiken för att köpa den liter mjölk vi glömde när vi handlade. En viktig del i Trafikstrategin är den som talar om ”Mobility management”. Om vi ska ändra vårt sätt att resa behöver vi förstå varför. Varför cyklar inte våra barn till fotbollsträningen, varför tar vi inte cykeln till stationen och åker tåget till jobbet

Miljöpartiet tycker att det är viktigt att minska bilkörandet. Genom trafikstrategin har vi nu en analys att utgå ifrån. Hur ska vi förbättra kollektivtrafiken för att fler ska välja den till jobbet? Kan vi skapa säkrare cykelvägar, så att vi vågar låta våra barn cykla till skolan och vänja sig vid att det inte är svårt? Kanske vi själva kan cykla till jobbet och få bättre hälsa på köpet?

Och inte minst, att äga en bil kostar säkert 30 000kr om året. Förutom miljönyttan skulle det kunna bli en ganska bra semester för hela familjen.

Betyder det att man inte får köra bil i fortsättningen?

Nej självklart inte, bilen kommer att vara en viktig komponent i transporterna även i fortsättningen. Men inte på samma sätt som vi känner den idag. Elbilar, gasbilar förändrar bilflottan, inblandning av fossilfria bränslen i bensin och diesel likaså. Och bilar som kör själv kommer säkert att ändra vår vilja att tvunget ha en egen bil på uppfarten eftersom förarlösa ”taxibilar” blir ett betydligt billigare transportmedel än egen bil. Den bil du äger idag används i genomsnitt 2% av dygnets timmar, resten av tiden står den stilla och ockuperar viktig yta i förrådet, i trädgården, på gatan eller i stan.

Är cykeln ett bra alternativ?

Absolut, och med elcykelns intåg i vardagen blir det lättare att cykla även i motvind och i lite regnigt väder. Och med en elcykel kan tempot höjas så att man kommer fram snabbare.

Men även den vanliga cykeln blir ett bra alternativ. Satsningar på fler och bättre cykelvägar i och omkring kommunen gör det dessutom säkrare att cykla. En följd av trafikstrategin är att Tekniska nämnden nu antagit en cykelplan, där kommunen klart visat vilka cykelvägar som är pioriterade.

Varför är busstrafiken så svag i kommunen?

Detta är en av Miljöpartiets i Kävlinge verkliga hjärtefrågor. Vi har under en lång följd av år talat oss varma för att få en busstrafik som tidsmässigt kan konkurrera med bilen. Vi är många som pendlar mot Lund och Malmö och som kör ensamma, för att det går fortast. Med bussar som kör samma väg som bilarna, bussar som snabbt når våra järnvägsstationer och vars tider stämmer med tågens kan restiden hållas nära samma nivå som bilresans. Och då är det dessutom billigare.

Men vi behöver också bussar som kan ta oss till affären, till träningen, till barnens skola eller förskola.

Blir skatten högre med alla dessa satsningar?

Kanske det, men inte till den nivån att den tar ut kostnaden för den där andra bilen som många familjer behöver för att bo i vår kommun, så i slutändan tjänar de flesta på att vi får bättre trafik med allmänna medel. Redan idag kan man räkna med att det blir billigare att hyra en bil än att äga den om man inte kör mer än ett par hundra mil om året.

Och så får vi tid till att följa sociala medier utan att risker att skapa stopp på motorvägen.

 

Dela och diskutera sidan med dina vänner

Starta ett politiskt samtal, vår demokrati mår bra av det!

Kopiera länk: