Bar Grön: Grön energirevolution – nu går vi från dröm till verklighet

Välkommen till Bar Grön – ett tillfälle när vi diskuterar aktuella frågor i ett avslappnat format. Alla är välkomna, oavsett medlemskap.

Energifrågan har varit ett hett ämne de senaste åren, inte minst på grund av Rysslands invasion av Ukraina, skenande elpriser, brister i elnätet och det faktum att vi står mitt i en brinnande klimatkris som kräver en grön energiomställning, helst igår.

Energidebatten har i stort handlat om kärnkraft eller vindkraft, men den gröna energiomställningen är mycket större än så. Bakom debatten om kärnkraft eller inte kärnkraft så bubblar initiativ som inte bara skapar energi bortom fossila bränslen och kärnkraft. Den förflyttar också makten från stora energibolag till individer, byar och bostadsrätter, skapar gemenskap, innovation och liv i både landsbygden och i städerna.

Hur ser visionen om det förnybara samhället ut och hur kan den bli verklighet? Vilken roll kan demokratiska energigemenskaper spela i den gröna omställningen? Och hur kan den enskilda individen, små byar eller bostadsrättsföreningar ta makten över sin energiförbrukning istället för att hamna mellan stolarna?

Välkomna till ett spännande panelsamtal om en rättvis, grön energiomställning och energigemenskap med bland andra:
Daniel Helldén, språkrör Miljöpartiet
Christian Stenqvist från Röstånga energikooperativ
Nils Philips från Idéburen utveckling

Ta med familj och vänner och ta del av detta spännande och viktiga samtal! Miljöpartiet bjuder på lite snacks. Möjlighet att själv köpa mat och dryck i baren finns.

Vi ses!