BESLUT OM HAGASKOLAN

En invånare i Markaryd skrev till mig den 14 januari 2021, samma dag som publicerade Smålänningen en artikel ”Beslutet om Hagaskolan blir överklagat av MP”. Invånaren skrev ”Hej och god fortsättning. Läste i dagens tidning om skolan, där jag gått sju år. Tråkig nyhet. Syftet är väl att det ska vara en inkomstkälla när några privata investerare som köper gamla folkskolan.….. Jag undrar varför kommunen inte själva renoverar och fortsätter som ägare?”
Jag håller helt med skriventen och undrar också varför säljer Hagaskolan som har varit markarydsbor i hjärtat och sedan hyra oförståndigt sätt. I Smålänningens artikel citerade från en av MP medlems uttalande ”Att sälja en central, stor fastighet, 1,7 miljoner kronor och sedan hyra tillbaka den för 75 miljoner under 25 år, det vill säga tre miljoner per år, det låter ju inte så smart.”
MP anser försäljningen av den gamla Hagaskolan är inte ekonomiskt gynnsamt för skattebetalare. Dessutom affären var inte transparant, utan mycket hemlighetsfullt. Det var mycket anmärkningsvärt att kommunen inte lämnade någon information inte heller handlingar inför kommunfullmäktiges beslut, måndagen den 21 december. Däremot dagen efter beslutet, den 22 december skrev på kommunens hemsida ”Första steget taget i ett större samhällsbyggnadsprojekt med hållbarhet och kultur i fokus” och berättade då om innehållet av de två avtalen i kommunfullmäktigen från dagen innan, Köpekontrakt och Exploateringsavtal.
Man tycker skolverksamhet i kommunen kunde vara mer öppet och ekonomiskt hållbart. Hagaskolan kunde fortsätta äga och driva egen regi, men uppenbarligen hade kommunledningen inte samma uppfattning. Invånaren sammanfattar ”Varför ska våra skattepengar hamna hos investerare när vi behöver varenda krona i kommunen.”

Nobuaki Kudo
Ordförande MP i Markaryd