Avgiftssystemet för Skurubron kan bli 3 000 gånger dyrare än beräknat

Lyssna

Erik Langby räknade med 28 kr/dag. Mats Gerdau med 32 000 kr/dag. Sidney Holm med 100 000 kr/dag. Vem eller vilka räknar fel när det gäller administrationskostnaderna för nya Skurubron?

I kväll hålls en interpellationsdebatt i Nackas kommunfullmäktige mellan kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau och oppositionsrådet Sidney Holm från Miljöpartiet angående den nya Skurubrons broavgifter.

Den Moderatledda alliansen, under Erik Langbys ledning, beräknade tidigare att administrationskostnaden för broavgifterna på den nya Skurubron skulle kosta 28 kronor om dagen under 10-12 år. Nuvarande kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau, har nu räknat lite noggrannare och kommit fram till att det kommer att kosta 32 000 kr om dagen under 10-12 år. MP misstänker att de siffrorna inte stämmer utan att den riktiga siffran egentligen kommer att landa på 100 000 kr om dagen under 10-12 år, det vill säga 3 000 gånger så dyrt. Detta hoppas vi få klargjort under kvällens interpellationsdebatt i Nackas kommunfullmäktige kl 18.00.

Kontakt:
Sidney Holm, oppositionsråd för Miljöpartiet de gröna i Nacka.
Tel: 0735-08 24 80. E-post: [email protected].

Nicole Goufas, pressekreterare
Tel: 0723-09 11 09. E-post: [email protected]