25 satsningar för klimat och miljö

Miljöpartiet driver igenom satsning för klimat och miljö

Miljöpartiet gick till val på att öka takten i Nackas klimat- och miljöarbete. Under mandatperioden 2022-2026 sitter vi i opposition men har en överenskommelse med M, C, L och KD om genomförande av ett grönt paket där vi drivit igenom en lista med 25 punkter satsningar på miljö och klimat.

Förhandlingarna efter valet visade att det inte finns någon möjlighet till maktskifte och vi har därför förvaltat det förtroende vi fått från väljarna genom att säkerställa att Nacka steppar upp sitt arbete inom vår tids ödesfrågor: klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald.

Alltför länge har Nacka kommun lagt ansvaret för dessa frågor på marknaden eller individen, men nu ser Miljöpartiet till att kommunen tar en aktiv roll i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Det gäller bland annat mer skyddad natur, klimatsmart byggande och en klimat- och miljödirektör som leder kommunens hållbarhetsarbete.

Samtidigt vill vi vara tydliga med att vi inte sitter med i ett nytt styre. I stora principiella frågor står vi långt ifrån M, C, L och KD och vi kommer fortsätta vara en stark opposition och utveckla ny grön politik. Vi följer löpande upp den politiken i överenskommelsen.

De 25 satsningar vi drivit igenom kommer inte räcka, men de är 25 steg i rätt riktning. Vi har inte tid att vänta till nästa mandatperiod, vi måste agera nu, och vi är stolta över att Nacka ökar takten i omställningen.

25 punkter för klimat och miljö

1. Tydligare miljöutskott. Kommunstyrelsens miljöutskott (KSMU) ges tydligare uppdrag att styra, leda och samordna kommunens miljö- och klimatarbete, vilket förtydligas i reglementet. Utskottet ska bl a arbeta med att minska utsläpp av växthusgaser i enlighet med koldioxidbudgeten och kunna yttra sig över detaljplaner utifrån miljö- och klimatpåverkan.

2. Klimat- och miljödirektör. En klimat- och miljödirektör ska tillsättas under 2023 och ges tillräckliga resurser, ekonomiska såväl som personella, för att kunna leda och samordna miljö och klimatarbetet i kommunen, främst det strategiska arbetet och där det finns behov av samordning mellan olika enheter och verksamheter. Uppdraget är bl a att bistå med kompetens, erfarenheter från andra håll och driva på för omställning enligt våra styrdokument och inom ramen för nätverket Klimatneutrala Nacka. Det kan t ex handla om konkretisering av åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser enligt koldioxidbudgeten, att initiera livscykelanalyser inom fastighetsverksamheten, samordna övergången till en helt fossilfri fordonsflotta i kommunen, öka takten i att installera solceller på kommunala tak och utbyggnad av laddstationer, uppföljning av miljöprogrammet, utveckla grönytefaktorn, följa upp och stärka arbetet med miljö- och klimatkrav i upphandlingar och arbetet med nytt grönstrukturprogram. Direktören ansvarar för att KSMU får det stöd utskottet behöver för sitt uppdrag.

3. Lönsamma investeringar. Livscykelanalyser ska göras i syfte att kunna prioritera och tidigarelägga investeringar eller insatser som är lönsamma ur ett livscykelperspektiv. Det kan t ex handla om solenergiinvesteringar, snabbare utbyte av gatubelysning eller armaturer inomhus som minskar energianvändningen och därmed ger lägre kostnader. Det kan också handla om att vissa material- och metodval vid nybyggnation ger lägre årliga driftkostnader. All oljeeldning i kommunala byggnader ska upphöra.

4. Mer solceller. Solceller ska installeras på alla kommunala tak där det är lämpligt, senast 2026. En särskild plan för detta ska tas fram 2023 och resurser avsättas. PPA-lösningar kan vara aktuella, om det bedöms gå snabbare eller över tid bli mer förmånligt för kommunen. Punkt 3 ska vara vägledande.

5. Fler laddstolpar. Laddstationer för elbilar ska byggas ut, både s k laddgator och snabbladdarstationer, tillsammans med energibolagen och privata aktörer. En särskild plan för detta ska tas fram 2023 och resurser avsättas.

6. Fossilfri fordonsflotta. Kommunens fordonsflotta ska vara helt fossilfri 2026. En särskild plan för hur detta ska gå till ska tas fram 2023 och resurser avsättas.

7. Energirådgivning. Ett tvåårigt projekt med klimat- och energirådgivning ska starta 2023. Syftet är att stimulera Nackabornas energieffektivisering och underlätta utbyggnad av solceller och laddstolpar, bl a i samfälligheter och bostadsrättsföreningar. Kommunen ska anställa egen expertis för detta.

8. Passivhus. Passivhusstandard ska uppmuntras i alla stadsbyggnadsprojekt. I ett av kommunens kommande större byggprojekt (förskola eller skola) ska minst passivhusstandard användas. Projektet ska utvärderas och användas som underlag i framtida kommunala byggprojekt.

9. Miljömärkt el i kommunen. Vid kommande upphandling av el till kommunens fastigheter ska kommunen fortsatt köpa in 100% el med Bra miljöval som miljömärkning.

10. Markanvisning med klimatprofil. En markanvisning för bostadsbyggande ska göras där lägst klimatpåverkan, både i byggande och drift, blir avgörande. Ett lämpligt område för detta är kommande bebyggelse i Henriksdalsbacken. Anvisningsmodellen och projektet ska därefter utvärderas.

11. Grönytefaktorn. Grönytefaktorn används främst på västra Sicklaön för att exploatörer ska genomföra lämpliga miljö- och klimatåtgärder vid nybyggnation, men ska även vara ett vägledande dokument i alla stadsbyggnadsprojekt. Grönytefaktorn ska utvecklas och användas i alla kommande exploaterings- och markanvisningsavtal.

12. Kompensationsåtgärder. Vid exploatering av naturmark ska kompensationsåtgärder som utgångspunkt ske i närområdet. Det gäller särskilt för att skydda, utveckla och stärka gröna samband.

13. Nytt grön- och blåstrukturprogram. Ett nytt grönstrukturprogram ska tas fram i syfte att säkra de gröna och blåa sambanden, ekosystemtjänster och nackabornas närhet till naturen. De blåa strukturerna som inte täcks av Kustprogrammet ska lyftas in i detta arbete. Programmet ska knytas till kommande arbete med en ny översiktsplan.

14. Naturvårdsplan. En naturvårdsplan ska tas fram under 2023 för att värna den biologiska mångfalden och samtidigt tillgängliggöra naturen för nackaborna. Planen ska inkludera sjöar, våtmarker och vattendrag.

15. Våtmarksprojekt. Ett våtmarksprojekt ska starta för att iordningställa eller återställa våtmarker, bl a Älta våtmark, Böle mosse, Trollsjön mm.

16. Rena sjöar-program. Nacka ska ha rena och badbara sjöar och vattendrag. Ett program för hur detta ska åstadkommas ska arbetas fram, där man lämpligen börjar med Ältasjön, Myrsjön och Bagarsjön. Här ingår även inventering av vattenkvalitet och bottensediment vid populära badställen som bryggor och kajer men som inte är kommunala badplatser. Metoder för sjörening kan variera, t ex aluminiumfällning som man gjort i Järlasjön, men reduktionsfiske kan också prövas om det bedöms effektivt.

17. Bilpooler. Bilpooler ska finnas med som möjlig mobilitetsåtgärd i exploateringsavtal för att kunna minska p-normen vid nybyggnation. Kommunen ska i övrigt underlätta för etablering av bilpooler med målsättning att öka antalet aktörer i kommunen.

18. Båtpendling. I syfte att underlätta båtpendling med tätare trafik och nya båtlinjer ska en plan tas fram för upprustning av angöringsbryggor. Planen ska utgå från den inventering som redan pågår.

19. Gröna sommarjobb. De sommarjobb för ungdomar som kommunen erbjuder ska i ökad utsträckning inriktas på sk gröna jobb, t ex skötsel och städning av natur, parker och allmän plats och andra arbeten med koppling till naturvård och sjörening.

20. Utemiljölyft. Nackas förskole- och skolgårdar ska inspirera barn och elever till lek och rörelse. Ett särskilt utemiljölyft ska starta för att stimulera mer aktiv utevistelse.

21. Badplats Sickla äng. Tidigare fanns en liten badplats vid Sickla äng (söder om tennisbanorna), men den har vuxit igen. Denna badplats ska återställas, om inte markförhållandena i vattnet gör det olämpligt.

22. Säkra skolvägar. Det är angeläget med säkra vägar till skolor och idrottsanläggningar, så att barn kan ta sig dit själva. Ett särskilt ”säkra skolvägar-paket” ska starta där cykelöverfarter blir tydligt uppmärkta utanför alla skolor och längs större skolvägar.

23. Höjt cykelmål. Vi vill öka cyklingen i Nacka och har en ambition att 25% av arbetsresorna helt eller delvis ska ske med cykel. För att uppnå detta ska en plan tas fram där målen och indikatorerna revideras och konkreta åtgärder som främjar och underlättar cykling tas fram. Det kan t ex handla om trygga och säkra cykel-parkeringsplatser i kollektivtrafiknära lägen, att pröva vägavsnitt med cykelfartsområde och fortsatt utbyggnad av cykelbanor. När nya Nackabor flyttar in i nybyggda områden och etablerar sina resmönster behöver så mycket som möjligt av ny cykelinfrastruktur redan finnas på plats för att göra cykeln till ett konkurrenskraftigt transportmedel. Stadsledningskontoret ska få i uppdrag att utreda möjligheten att tidigarelägga cykelinvesteringar som inte hindras av pågående stadsbyggnadsprojekt och investeringsmedel ska frigöras vid behov.

24. Mer skyddad natur. Knappt 25% av Nackas yta är skyddad som naturreservat, vi har en ambition att öka den andelen till 30%. Det finns fortfarande stora områden, både vatten och land, som saknar formellt skydd. I ett initialt skede av arbetet med en ny grön- och blåstrukturplan och en ny översiktsplan ska vi identifiera områden som kan vara aktuella att skydda, natur som är värdefull för den biologiska mångfalden och friluftslivet. I första hand bör man pröva naturvårdsavtal med berörda fastighetsägare.

25. Minskad miljö- och klimatpåverkan från maten. Vi behöver göra mer för att nå kommunens mål om minskad miljö- och klimatpåverkan från kommunala livsmedelsinköp. Under 2023 ska en handlingsplan för detta ska tas fram i samverkan med miljö- och klimatdirektören och berörda enheter inom t ex förskola och skola.