Miljöpartiet föreslår sociala obligationer

Miljöpartiet föreslår sociala obligationer för ett mer hållbart Nacka

I en motion till fullmäktige föreslår Miljöpartiet att Nacka inkluderar sociala obligationer i kommunens finansiering. “Det är ett bra sätt att arbeta tillsammans med civilsamhälle och investerare för att stärka den sociala hållbarheten och skulle kunna innebära nya samarbeten och pengar till olika projekt i Nacka”, säger Desha Svenneborg, oppositionsråd för Miljöpartiet i Nacka.

För tio år sedan började kommunen efter ett initiativ från Miljöpartiet att låna upp pengar genom att ge ut egna obligationer. 2016 föreslog Miljöpartiet att Nacka även skulle ge ut gröna obligationer och senast i november förra året gavs 250 miljoner ut för att få kapital till gröna satsningar som främjar klimat och miljö. De sociala obligationerna som nu föreslås tar i stället sikte på den sociala hållbarheten.

”Social hållbarhet med inkludering, trygghet och innanförskap är verkligen aktuellt idag och sociala obligationer är ett nytt sätt att hitta pengar till satsningar för ett jämlikt Nacka”, säger Desha Svenneborg, oppositionsråd för Miljöpartiet.

Med sociala obligationer används pengar till olika sociala insatser och finansieringen är en typ av kontrakt mellan en kommun, organisationer i civilsamhället och privata investerare där siktet är inställt på ett bättre samhälle. Det kan vara en förening som har en idé eller metod för att lösa ett samhällsproblem men behöver pengar för att genomföra det samtidigt som det för kommunen är en kostnad som man gärna ser en lösning för. En privat investerare är å sin sida villig att bära den ekonomiska risken för projektet genom att gå in och investera. Investeraren riskerar att förlora sitt kapital om projektet inte är framgångsrikt men om projektet lyckas och problemet minskar, betalar kommunen för projektet och dessutom en viss avkastning, eftersom lösningen i sådana fall har inneburit en besparing av skattebetalarnas pengar.

”Som miljöpartist ser jag gärna mer samordnande och förebyggande arbete i samverkan med civilsamhället. Efter framgångarna vi har sett från de gröna obligationerna som Miljöpartiet tog initiativ till så ser vi gärna att kommunen också ger ut sociala obligationer. Detta för att ta tillvara de goda krafter och idéer som finns i samhället. Jag ser det som en win-win-win-lösning med ett mer hållbart samhälle som resultat”, säger Desha Svenneborg, oppositionsråd för Miljöpartiet.

Fakta:

Sociala obligationer är ett finansiellt instrument där pengarna används för att finansiera sociala insatser och det är en finansieringsform som utvecklats i snabb takt senaste åren. De sociala obligationerna innebär ingen fast avkastning utan garanterar bara återbetalning om ett visst socialt resultat uppfyllts.

Det finns redan kommuner i Sverige som arbetar med sociala obligationer. Både Malmö och Helsingborgs stad har ramverk för sociala obligationer och arbetar aktivt med att hitta sociala investeringar.