Ett grönare Nacka med plats för odling, ängar och fler träd

Vi vill se ett grönare Nacka

Grönska, träd och vatten ska vara en självklar del av våra bostadsområden och gator – för bättre luft, en svalare stad och mer liv mellan husen. Med stadsängar, odlingar, gröna stråk och lekfulla miljöer skapar vi platser som gynnar den biologiska mångfalden och samtidigt blir trygga mötesplatser.

Miljöpartiet går till val på:

  • Planera staden med fler träd och gröna miljöer där naturen får ta mer plats i bostadsområden och längs gator
  • Minska hårdgjorda ytor så att vi får mindre asfalt, sten och betong – och bättre skydd mot värme och översvämningar
  • Skapa fler stadsängar, gröna stråk och lekfulla miljöer som gynnar pollinatörer och människor
  • Nya parkstråk och gröna mötesplatser, särskilt i centrala Nacka och våra lokalcentrum
  • Göra plats för stadsnära odling, så att fler kan odla, mötas och stärka lokal beredskap

Relaterade nyheter

Nacka, 17 juni 2026

Nacka utvecklar arbetet mot invasiva arter efter förslag från Miljöpartiet

Nacka, 27 maj 2026

Svenneborg (MP): ”Ett sammanhållet grönt Nacka blir inte till utan oss”

Nacka, 22 maj 2026

Nacka väljer den gröna vägen – mer natur och biologisk mångfald

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter