Miljöpartiets förslag om grön markanvisning lanseras i Nacka!

Nacka kommun genomför under våren en markanvisningstävling för ca 80 lägenheter i Henriksdalsbacken. Avsikten är att anvisa marken till den aktör som har bäst lösningar och störst kompetens för att bygga klimatsmart. Den aktör som uppvisar lägst klimatavtryck under hela livscykeln (dvs produktion, drift och mobilitet) ska få anvisningen.

Markanvisningstävlingen bygger på en överenskommelse mellan Miljöpartiet i Nacka och M, C, L och KD och är en av få i sitt slag i Sverige.

– Äntligen tas detta första viktiga steg mot mer hållbart byggande i Nacka, där kommunen både bjuder in branschen att arbeta tillsammans, men också utmanar för nya lösningar. När vi bygger nytt så är det avgörande att vi politiker ställer krav på hållbarhet och klimatnytta, både vad gäller byggnader och resandemönster. Som miljöpartist vill jag att alla markanvisningar är klimatsmarta så jag ser fram emot att följa projektet och hoppas det kan vara vägledande både för kommunen och branschen, säger Desha Svenneborg, oppositionsråd (MP).

I och med markanvisningen ställer kommunen vissa krav, såsom grönytefaktor samt en hållbar lösning för mobilitet, exempelvis ett för bostäderna gemensamt mobilitetshus med möjlighet till bilpool och laddning. Det projekt som har lägst beräknat klimatavtryck kommer att vinna tävlingen. Skulle klimatavtrycket för byggnaden överskridas så utgår ett vite för varje kg CO2e/BTA som klimatpåverkan överskrider den avtalade klimatpåverkan.

– Forskare och näringsliv är några av de som pekar på politikens avgörande roll för omställning och det är också Miljöpartiets ingång: politiken behöver visa vägen, ställa krav och arbeta tillsammans med branschen, inte vänta på att lösningarna kommer därifrån av sig själv, fortsätter Desha Svenneborg.