Nya Skurubron-någon måste ha räknat fel

Sidney Holm bloggar om Nackas nya skandal och de kolossala felberäkningarna angående administrationskostnaderna för nya Skurubron.
Erik Langby (M) räknar med 28 kr per dag, Mats Gerdau (M) räknar med 32 000 kr per dag, jag räknar med 100 000 kr per dag. Uppenbarligen måste någon ha räknat fel.

På måndag blir det min första interpellationsdebatt i Nacka kommunfullmäktige i egenskap av nyblivet oppositionsråd. Debatten med kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau ska handla om hur mycket det kostar att administrera broavgifterna på den nya Skurubron.

Erik Langby räknar fel
Enligt den tidigare kommunstyrelseordföranden Erik Langbys överslagsmässiga beräkningarår 2009 beräknades dessa till 28kr/dag. Det var också Erik Langbys beräkning som låg till grund för kommunfullmäktiges beslut. Efter en lite ”noggrannare” beräkning i år kommer Mats Gerdau i sitt interpellationssvar fram till 32 000kr/dag. Själv räknar jag med att kostnaden snarare landar på runt 100 000kr per dag……… dessutom under minst 16 års tid. Jag hoppas Mats Gerdau försöker sätta sig in i ärendet lite bättre och inte bara avfärdar allt jag kommer med som nonsens. Han verkar i alla fall tagit avstånd från sin företrädares optimistiska beräkning om 28kr/dag som kommunfullmäktiges beslut om brobygget grundades på.

Även Mats Gerdau räknar fel
Tyvärr är felräkningar ett ständigt återkommande fenomen bland Moderata politiker här i Nacka. Mats Gerdau påstår bl.a. den 4:e juni 2013 i sin blogg att ”Bilisterna som använder den nya bron kommer att få stå för 285 miljoner kronor”.  Här har Mats Gerdau kastat om lite siffror och kommit fram till 285 mnkr istället för 571 mnkr. Han har utgått från Trafikverkets informationsblad och räknat på 1/3 av 857 mnkr istället för 2/3. Enligt avtaletär det Trafikverket, inte bilisterna som ska betala 1/3 av kostnaderna. Mitt påpekande underkommunstyrelsens sammanträde om att man också missat en extra administrationskostnad på 275 mnkr avfärdades som gnäll eftersom jag upprepat det vid så många olika tillfällen.

Mats Gerdaus blogginlägg

Vems agerande är det som är beklagligt och oansvarigt?

Påfartsrampen vid Björknäs som Mats Gerdau nämner i sitt blogginlägg står nu klar och den blev 14 mnkr dyrare än beräknat p.g.a. att man skrivit under ett dåligt avtal med Trafikverket. Det är bara att hoppas på att själva bron inte drar över budgeten lika mycket eftersom även nya Skurubrons avtal har liknande avtalsvillkor. Nämnas bör att det hör till ovanligheterna att Trafikverkets projekt inte spräcker budgetramarna. Med en liknande fördyring som inte alls är ovanlig, riskerar de totala broavgifterna att landa på 1½ miljard, långt ifrån de 285 miljoner Mats Gerdau påstår i sitt blogginlägg.

rund
Sidney Holm – oppositionsråd