Kortare arbetstid – mer tid till annat

Vi vill skapa ett mer hållbart arbetsliv – med mindre sjukskrivningar och arbetsrelaterade skador. Vi tror att arbetstidsförkortning, med en ny norm för heltid på 35 timmar i veckan är en viktig del av detta. På lokal nivå har vi begränsad möjlighet att påverka arbetstiden på alla arbetsplatser, men kommunen med drygt 5000 anställda kan sätta en ny norm.. Vi vill att 35-timmars arbetsvecka som norm ska gälla i kommunens verksamheter och hoppas inspirera även andra arbetsgivare!

• En jämställdhetsfråga: i nuläget är kvinnor överrepresenterade bland de som sjukskrivs för utmattningsdepression och bland de som inte orkar jobba till 65. Särskilt omsorgsyrken där fler kvinnor än män arbetar innebär ofta både en fysisk och psykisk påfrestning – för att motverka att kvinnor sliter ut sig behövs mer tid till återhämtning
  • En arbetsgivarfråga: vi vill att kommunen ska vara en attraktiva och omtyckt arbetsgivare, och tror 35 timmarsvecka som norm för heltid är ett sätt att nå dit. Vi tror kortare arbetsdagar lockar, men också att arbetsplatsen i längden gynnas av minskade sjukskrivningar och personalomsättning.
  • Tid att leva: Miljöpartiet är inte en del av arbetslinjen, vårt politiska projekt handlar inte om att så många som möjligt ska jobba så mycket som möjligt, utan om att skapa ett samhälle där alla kan delta och må bra på sina egna förutsättningar. En del av det tror vi är att frigöra tid till det du tycker är viktigt: engagemang i barnens idrottsförening, volontärarbete, träning eller en kvällskurs. Kortare arbetsdagar gör dessutom att fler har tid att delta i politiska processer, vilket främjar demokratin.

Nyheter på 6 timmar