Testa vattenkvaliteten i unika Sandakällan

Lyssna

Nacka har en naturlig källa där folk från hela Stockholmsområdet hämtar vatten. Vi vill att kommunen återigen låter testa vattnets kvalitet i källan.

Visste du att det finns en källa i skogen i Nacka där du kan hämta kallt och klart vatten som dag och natt året om rinner ut ur rullstensåsen på sin väg ned mot sjön? Många i Stockholmsområdet känner till källan och ofta kommer folk långväga ifrån med dunkar och buteljer för att bära hem sitt eget dricksvatten. Den har funnits där långt längre än Nacka och kanske var det till och med så att folk på stenåldern hämtade sitt vatten där, i alla fall om vi får tro Nacka kommuns informationsskylt vid källan.

Vad som inte framgår är att vattenkvaliteten tyvärr inte längre testas av kommunen. När Miljöpartiet frågade om just detta så visste ingen på kommunen varför den upphörde att testas trots att den används av så många människor. Vad som däremot verkar klart är att det är den enda källan i sitt slag i Nacka och i hela Stockholm finns det inte många liknande platser att hämta naturligt dricksvatten på. Vi vill att provtagningen återupptas istället för att kommunen sätter upp en skylt om att vattnet kan drickas på egen risk.

Förhoppningsvis är vattnet i Sandakällan i Älta både rent och nyttigt tack vare att rullstensåsen naturligt sett till att det är god kvalitet på vattnet. Men eftersom vatten är vårt viktigaste livsmedel, källan är unik och så många människor använder den menar Miljöpartiet att provtagningen av vattnet ska återupptas. Det är en unik plats och något att vara stolta över i Nacka.