Mer om Gunnar Ekeroth

Gunnar Ekeroth om politik

Miljöpartiet är det enda partiet som står för en hållbar framtid. För att nå en hållbar framtid måste vi ändra vårt sätt att leva på. Vi måste färdas på ett smartare sätt, äta hållbara livsmedel, använda mindre gifter samt konsumera förnybar energi. Jag vill att:

• Vi ska äta ekologisk mat.
  • Vi ska ha 100% förnybara bränslen i tankarna.
  • Vi ska ha 100% förnybar energi.
  • Göteborg ska förknippas med ett hållbart näringsliv som satsar på bland annat miljöteknik.

I Göteborg ska vi fortsätta satsningen på biogas (Gobigas http://gobigas.goteborgenergi.se/), vindkraft (http://www.vindplatsgoteborg.se/) och solkraft. Samtidigt som vi nu ska bygga jubileumssatsningen (http://www.goteborg2021.com/aktuellt/7-000-nya-bostader-till-400-arsjubileet/) och satsa än mer på kollektivtrafiken (bla Västsvenska paketet) ska vi gynna ny satsningar på hållbara bolag och grön ekonomi. Göteborg är idag föregångare med gröna obligationer (http://www.dn.se/ekonomi/goteborg-slapper-grona-obligationer/) och utveckla det konceptet mot en grön investeringsbank (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skapa-gron-investeringsbank_8846056.svd).

Dessa satsningar skapar en attraktiv och modern stad, det gynnar våra universitet och i sin tur vårt näringsliv. Regionens största bolag såsom Volvobolagen, SKF och Astra Zeneca behöver också dessa satsningar, då söker sig attraktiva personer till staden. Jag vill blåsa liv i den gamla industristaden, http://www.expressen.se/gt/ledare/goteborg-behover-en-industrimyndighet/. Vi ska våga satsa på Göteborg om en föregångare som lockar människor.

Personligt

Jag är 38 år och jobbar som statistiker och programmerare på en bank i Göteborg och bor med min fru i Masthugget.