Johan Rosander

Ledamot i socialnämnden i Varberg, ledamot av kommunfullmäktige i Varberg 2014-2018

Sion Fullana
Johans hjärtefrågor

Barn och förskola.

Förskolan och barnomsorgen är första steget i ett livslångt lärande. Här, när nyfikenheten vaknar och de sociala färdigheterna utvecklas, lägger vi grunden för ett aktivt liv.

Energi.

I vårt Sverige glittrar solceller på taken och till havs står parker med vindkraftverk. Nu är det dags att byta från kärnkraft och fossil energi till hundra procent förnybart!

Mat och jordbruk.

Vad vi lägger på tallriken spelar roll. Vi vill ha god, näringsrik, ekologisk, giftfri och närproducerad mat, nu.

Mer om Johan Rosander

Personligt

Johan är personen som alltid har någonting på gång - bin, cykling, familjehem och öl är en del av det han pysslar med. Till yrket är Johan förskollärare i Varberg men har sina rötter i Gällinge, Kungsbacka. Där är han uppväxt i en engagerad familj som fokuserat mycket på miljöfrågor och miljörörelse. Nu bor han med sin egen familj på en gård i Spannarp och har som mål att ha så mycket självhushåll som möjligt.

Drivkraften för Johan är hans barn och deras framtid. Han tycker att det är viktigt att nyttja de resurser vi har på ett klokt och hållbart sätt. Johan brinner för den klassiska miljöfrågan biologisk mångfald och ser gärna att Varberg omvandlar fler gräsmattor till ängsmark. Han är också drivande i frågan att skapa ett kommunalt naturreservat runt Himleån för att bevara den unika fauna som finns i området.

Johan har alltid varit politiskt aktiv. Det började hemma vid köksbordet och 13 års ålder blev han medlem i Grön Ungdom. Under gymnasiet gick engagemanget vidare till att sända radio i Kungsbacka. För Miljöpartiet i Varberg innehar han en post som ledamot i socialnämnden sedan 2012 och är ledamot i kommunfullmäktige sedan 2014. Dessutom sitter han som ersättare i Räddningstjänsten Västs direktion sedan 2014.