Ordförande Östermalms stadsdelsnämnd och ledamot Stockholms kommunfullmäktige

Marias hjärtefrågor

Kemikalier.

Vi drabbas alla av de skadliga ämnen som finns i våra kläder, vår mat och vår miljö. Barn är särskilt utsatta. Miljöpartiet driver på för att alla ska få en giftfri vardag.

Mer om Maria Antonsson

Maria Antonsson om politik

Mitt politiska engagemang bottnar i en önskan om att förändra vår värld till det bättre genom att göra människans ekologiska fotavtryck mindre. Kemikalie- och matfrågor är centrala för mig. Att de skadliga kemikalier som vi omgärdas av i allt från hygienprodukter till soffan i vårt hem ska regleras och märkas är en fråga jag är djupt engagerad i. De mest känsliga för dessa kemikalier är små barn, och jag arbetar för att alla barn ska ha rätt till en giftfri miljö.

Innehållsdeklaration (tillsatsämnen med mera) av restaurangmat ska vara en självklarhet. Mat är livsviktigt, från vad vi ger spädbarn till vad vi erbjuder våra gamla. Vi bör kunna lita på att maten är ren och bra oavsett om den tillagas hemma, serveras på en restaurang eller på ett äldreboende.

Hur och var vår mat produceras, transporteras, paketeras och tillagas har stor betydelse för miljön och är en viktig pusselbit i att stoppa klimatförändringarna.

Avfallshantering, både från konsumtionsvaror och matavfall är en annan nyckelfråga för att stoppa klimatförändringarna och vi behöver prova nya modeller för att lösa dessa stora frågor.

Personligt

Driver sedan 2012 företaget Rekostart, en prenumerationstjänst på ekologiska och giftfria babyprodukter och är suppleant i bolagsstyrelsen för det miljömedvetna klädesmärket Rickfors & Rickfors.