Marléne Tamlin

Riksdags- och regionkandidat

Dröm stort – få det gjort!

Jag drömmer om en värld i fred och frihet, en välmående planet med frisk luft, rent vatten och gröna skogar. Jag drömmer om demokratiska, jämställda samhällen där vi tar hand om varandra, där kunskap och kreativitet frodas och var och en kan leva och älska och tro som hen vill.

När jag lyssnar på nyheterna och ser på mina barn så vet jag att jag inte kan stanna vid att drömma. Jag kan inte läsa de senaste klimatrapporterna och sedan se mina barn i ögonen utan att veta att jag gör allt jag kan för att trygga deras framtid. För annars är jag, som allas vår Astrid så klokt skrev, ingen människa utan bara en liten lort.

Orkar du drömma om en ljusare framtid – och en rimligare samtid – med mig?

Några viktiga frågor:

En planet att leva på. Klimatförändringen är redan här, med bränder, översvämningar och resursbrist i sitt spår. För att begränsa uppvärmningen till nivåer som forskarna bedömer alls går att hantera måste vi ha krisinsikt och börja agera med kraft och omedelbart.

Ett resilient samhälle. Förändring är den enda konstanten, vi måste bygga ett samhälle som klarar både snabb utveckling och plötslig kris. Det gör vi genom  småskalighet, friska ekosystem, förnybar energi och ekologiskt jordbruk, samt ett väl fungerande civilförsvar. Mångfald framför enfald!

Ett bra skyddsnät ger mer hopp. Det är när vi litar på nätet runt studsmattan som vi vågar hoppa som högst. På samma sätt ska samhället garantera en ekonomisk grundtrygghet utan regelkrångel och risk att ramla mellan byråkratiska stolar, så att vi kan ägna vår kraft åt att studsa tillbaka, eller nå nya höjder.

Ta barnen på allvar. Alla barn ska ha rätt till en trygg och kärleksfull uppväxt. Alla barn ska ha rätt att utvecklas, ha roligt och forma sina egna åsikter och drömmar. En barnvänlig samhällsbyggnad med bilfria områden och lekfulla miljöer, ett tillgängligt kultur- idrotts- och fritidsutbud och ett samhälle som lyssnar på barnen är ett bättre samhälle för alla, nu och i framtiden.

Frihet. Fri kultur i både innehåll och form. Fri åsiktsbildning, fria media, fria val. Frihet från förtryck, rasism och sexism, frihet att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp, frihet från begränsande normer. Listan kan göras lång på friheter som vi tyvärr inte kan ta för givet, och som behöver skyddas, stärkas och utvecklas – i Sverige och globalt.

Det finns mycket att göra, och tyvärr har utvecklingen på många fronter börjat gå åt fel håll. Men samhället är något vi skapar tillsammans, och tillsammans kan vi åstadkomma underverk. Vi kan skapa en ljusare framtid och en rimligare samtid, bara vi har modet att drömma stort – och få det gjort.

Du hittar mig på:

• Västmanlands riksdagslista plats 1
  • Västmanlands regionlista plats 2
  • Uppsalas riksdagslista längst ner
  • Rikslistan i resten av landet, plats 40

När rötter möter hård asfalt

Och samhället blivit isande kallt

Då växer maskrosen ändå
Och sprider färg i allt det grå

För kärlek vinner över hat
Och vi måste rädda vårt klimat

Snart är det val och du bestämmer
Vill du lyssna på de som skrämmer

Eller låta ljus och kärlek gro
Och välja grönt och framtidstro

Ett barnvänligare samhälle

Alla barn har rätt till en trygg och kärleksfull uppväxt! Filmen är en del i serien ”Veckans miljöpartist” producerad av Miljöpartiet de gröna i Västmanland.

Aktuella frågor för Marléne Tamlin

Aktuella frågor i region och kommun

Västmanland, 26 juni 2022

Lika rätt är allas rätt

Västmanland, 7 juni 2022

Gemensamma krafttag för kollektivtrafiken!

Västmanland, 3 juni 2022

Låt den födande få lära känna sin barnmorska!

Uppdrag med Marléne Tamlin