Nicklas Larsson

Ordförande MP Hylte

Nicklas hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer.

Miljö.

Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv. Vi vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden.

Mat och jordbruk.

Vad vi lägger på tallriken spelar roll. Vi vill ha god, näringsrik, ekologisk, giftfri och närproducerad mat, nu.

Tid att leva.

Vi arbetar för ett Sverige där vi får ihop våra livspussel, hinner njuta i vardagen och möta varandra. Verkligt välstånd kan inte räknas i ständigt ökad konsumtion.

Ekonomi och skatter.

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Vi vill ställa om till en ekonomi där vi byter, lagar och återanvänder istället för att slänga och köpa nytt. Vår princip är enkel: högre skatt på miljöförstöring, lägre skatt på det som är bra för miljön.

Nicklas Larsson

Mer om Nicklas Larsson

Nicklas Larsson om politik

Vi lever som om vi hade fyra jordklot och orsakar koldioxidutsläpp på fem till tio gånger den hållbara nivån. Hur vi vårdar vårt klimat och våra naturresurser ser jag därför som den absolut viktigaste frågan för både politiken och för samhället i stort. Utan ett fungerande jordklot blir alla andra frågor snabbt irrelevanta.

Oändlig ekonomisk tillväxt går inte att förena med en ändlig planet och tillväxten kan bara delvis frikopplas från koldioxidutsläpp och resursutnyttjande. Idag är våra system till stor del beroende av just ekonomisk tillväxt. Detta beroende måste brytas och vi bör istället styra mot ett samhälle med hög resiliens där vikande tillväxt inte äventyrar samhällets stabilitet. Något som för övrigt inte behöver stå i motsats till hög livskvalitet!

Automatiseringen inleddes med den industriella revolutionen men går nu snabbare än någonsin. Inom ett par decennium förväntas närmare hälften av dagens jobb vara borta. Vi kan välja väg. Antingen försöker vi till varje pris att upprätthålla arbetslinjen eller så är det dags för grön arbetstidsförkortning. Istället för att konsumera mera växlar vi in ökad produktivitet mot lägre stress, högre livskvalitet, stärkt självtillit (genom att vi får tid till att uträtta mer själva) och mer tid till det som är viktigt i livet.

Jag ogillar toppstyrning och tror på decentralisering och demokrati. Detta gäller så väl för stater som i politiska partier eller på arbetsplatser. En undersökning visar att fyra av fem väljare vill minska de ekonomiska klyftorna och ekonomisk demokrati (genom exempelvis arbetskooperativ) kan vara en väg mot minskad ojämnlikhet samtidigt som människors delaktighet och välmående på jobbet ökar.

Slutligen så anser jag att politik bör backas upp av en tydlig ideologisk kompass.

Personligt

Född 1981 och uppväxt i Göteborg. Där har jag också bott större delen av mitt liv och där skaffade jag mig min civilingenjörsutbildning. Det var också där som jag träffade och flyttade ihop med min sambo och det var på Östra Sjukhuset i Göteborg som vår dotter föddes.

Men vi hade en gemensam dröm om ett liv på landet.

Så efter ett par års letande så föll vi till slut för en liten lantgård på en magiskt vacker plats ett par kilometer från Kinnared i Hylte. Därmed kunde vi förverkliga drömmen; 2019 gick flyttlasset och jag har verkligen inte saknat storstaden för en sekund! Så nu försöker vi spendera så mycket tid det bara går ute i den friska luften med jord mellan fingrarna där vi gör vad vi kan för att (för husbehov) odla våra egna riktigt lokalproducerade ekologiska grönsaker.

CV

Jag har en civilingenjörsexamen i elektroteknik från Chalmers och har sedan dess arbetat med mjukvaruutveckling. Har på senare år även läst ett par kurser i nationalekonomi vid Lunds Universitet. Under en tid arbetade jag som egenföretagare men jag är nu istället anställd på ett konsultbolag. Utöver detta var jag under ett par år engagerad i styrelsen för en bostadsrättsförening varav ett år som ordförande. Sedan flytten till Hylte har jag blivit vald till ordförande i Miljöpartiets lokalavdelning i Hylte samt suppleant i Naturskyddsföreningen Hylte.