Jag uppräckte ”miljöfrågan” när jag tillbringade ett år som utbytesstudent i Santiago, Chile i början av 2000-talet. Där låg smogen tät över huvudstaden och när det regnade så varnade alla för skadliga, sura regn. Vissa dagar fick inte barnen ha gymnastik i skolorna för att luftkvalitén var så dålig och själv fick jag diffusa luftvägsproblem och blödde återkommande näsblod. En chockartad upplevelse! Väl hemma igen bestämde jag mig för att plugga statsvetenskap med miljöinriktning och började engagera mig i Grön Ungdom under studentåren vid Umeå universitet. Efter avslutade studier hamnade jag i Stockholm men 2009 återvände jag hem till Härnösand igen. Då började jag engagera sig i den lokala MP-föreningen och under några år satt jag som suppleant/ledamot i Skolnämnden.
Jag bor i Härnösand med min familj bestående av make, tre barn och två katter. Jag jobbar som miljömålssamordnare på Länsstyrelsen Västernorrland. Tidigare har jag bland annat jobbat som handläggare för utvecklingsprojekt i Latinamerika via organisationen MyRight (den svenska funktionsrättsrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete) och som internationell ombudsman på Hörselskadades Riksförbund, HRF. Det har gett mig värdefull kunskap och insyn i frågor som rör social hållbarhet, mänskliga rättigheter och rättvis omställning.