Siw Ahlfort, regionrådskandidat Norrbotten
Jag drivs av en stark övertygelse om att vi tillsammans kan skapa ett samhälle som är både hållbart, rättvist och tryggt. Mitt engagemang bottnar i viljan att vara en del av lösningen – för klimatet, för människors livsvillkor och för kommande generationer.
Jag har ingen lång karriär i politiken, jag har jobbat i matbutik, jobbat som säljare, utbildat mig inom bla arbetsrätt och miljöpsykologi och jobbat många år som ombudsman i ett politiskt obundet fackförbund, alltid med nyfikenhet att lära mer och omtanke om de personer jag företräder i min vardag. Jag har modet att ta tag i även de svåra frågorna, drivet att vilja förändra snabbt och uthålligheten att också jobba långsiktigt.
I mina nuvarande lokala politiska uppdrag, verkar jag för en hållbar utveckling av Luleå, fungerande kollektivtrafik och en god kommunal service. Mitt mål är ett samhälle där det är enkelt att leva klimatsmart, där välfärden finns nära och där människor känner både trygghet och delaktighet.
I regionen är vården den dominerande frågan. Primärvården, vårdpersonalens villkor, psykiatrin, BUP, nära vård, kvinnohälsa, klimakteriemottagningar, specialiserad vård för olika sjukdomar, allt behöver fungera bättre än idag och det som genomsyrar regionen ska vara att vården är lätt att nå.
Mina hjärtefrågor som jag vill arbeta med är
- En väl fungerande vård som är lätt att nå, oavsett behov, bemannad av personal som mår bra på och av jobbet
- Ett Norrbotten som håller ihop geografiskt. Där tågen går och bussarna når även avlägsna platser, där vi kan leva, arbeta och ha en meningsfull fritid
- Ett Norrbotten som håller ihop kulturellt. Där vi värnar om den naturrikedom som gör Norrbotten unikt, där vi respekterar våra olika kulturer och ger goda förutsättningar för allt från ideella krafter till besöksnäring
För mig är politiken ett verktyg för förändring. Ett sätt att göra skillnad – på riktigt.