Miljöpartiet håller inte med näringsministern i gruvfrågor

Henrik Blind (MP), kommunalråd i Jokkmokk och riksdagskandidat för Miljöpartiet i Norrbotten, och Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot i Konstitutionsutskottet och samepolitiskt talesperson träffade väljare på Stora Nolia i Piteå på urfolksdagen. De fick också kommentera regeringens gruvpolitik till Piteå tidning.

”Miljöpartiet ser ett värde i att tillståndsprocesser för gruvor tar tid och riksdagskandidaten Henrik Blind ser faror med att flytta fram Natura 2000-prövningen. ”Risken är att ekonomi väger tyngre än miljön”, säger han.”

Camilla Hansén kommenterade KU-anmälan mot näringsministern så här:

”- Det var många som upprördes över uttalandet att ”vi älskar gruvor,” men det som upprörde oss mest i ren konstitutionell mening är det här att ministern uttryckligen sade att han inte kunde vara opartiskt i beslutsfattandet, säger hon.

Konstitutionsutskottet skrev bland annat att: även om det i näringsministerns uttalanden inte fanns någon avsikt att föregripa regeringens prövning kan de ge upphov till tvivel om att regeringens prövning är saklig och opartisk.”

– Det här har väckt ett misstroende och ett tvivel om myndigheterna kan agera självständigt när ministern har så tydliga åsikter. Det var en ganska skarp kritik från Konstitutionsutskottet, säger Camilla Hansén.”

Du som är prenumerant på Piteå tidning kan läsa hela artikeln här, länk: https://pt.se/bli-prenumerant/artikel/rm2ym66l