Aktuellt i riksdagen

Riksdagsledamot Camilla Hansén skriver en uppdatering om aktuella frågor som miljöpartistisk riksdagsledamot från Örebro län. Just nu är allas fokus på statsministerns besked om talmansrundor eller extra val.

Idag kommer statsministerns besked om nästa steg efter förra veckans misstroendeomröstning. Antingen kan Löfven utlysa extraval eller avgå för att låta talmannen ta över med talmansrundor för att utse förslag till statsminister.

Det vi i Miljöpartiet söker är samarbete, kanske under begreppet “juniavtalet”. Det kan ni läsa mer om i förra veckans debattartikel i NA: https://www.na.se/artikel/mp-bygg-en-regering-pa-vara-gemensamma-varderingar

Det är viktigt att länsborna får chans att ta del av just Örebro läns riksdagsledamöters reflektioner kring detta. Det är jag och kollegorna på länsbänken som de valt att representera länet i riksdagen. Jag kommer att vara tillgänglig för medlemmar såväl som media under dagen för att svara på frågor om vad som händer, var Miljöpartiet tycker och vill, och andra reflektioner.