Camilla Hansén blir MP:s nya utbildningspolitiska talesperson

Camilla Hansén tar plats i Utbildningsutskottet och blir därmed Miljöpartiets nya utbildningspolitiska talesperson. Som legitimerad lärare och efter att ha arbetat med forskning om lärares arbetsmiljö, med förebyggande arbete i skolan och som utredare i lärarutbildningsfrågor har hon en gedigen bakgrund för uppdraget.

– Det här är ett drömuppdrag för mig, säger Camilla. Jag ser fram mot att ta ett helhetsgrepp om utbildningspolitiken, hela vägen från förskola till högre utbildning, forskning och det livslånga lärandet. Vårt land står mitt i en omvälvande förändring till hållbarhet och vi behöver rätt kunskap för att klara av det!

Miljöpartiet har gått till val på att sätta stopp för vinstjakten i skolan, bryta skolsegregationen genom att göra skolvalet rättvist, ge lärarna fler kollegor, förstärka elevhälsan, satsa på fritidshemmen och på mindre grupper i förskolan. Högre utbildning ska vara tillgänglig i hela landet, studenters ekonomi ska vara trygg och den akademiska friheten ska stärkas.

– Alla skolor ska vara bra skolor där fokus är att barnen klarar sin utbildning och mår bra. I det nya gröna folkhemmet fördelas resurserna till skola och förskola efter behov – marknadsskolan ska bort, säger Camilla. Hela utbildningssystemet hänger ihop och ska stå stark för att högskolan och forskningen också ska utvecklas för framtiden.

– Att vara lärare är Sveriges viktigaste jobb, och behöver bli ett drömjobb för fler, då krävs bra arbetsvillkor, bra löner och fler kollegor, säger Camilla. Det spelar ingen roll om du lär de minsta om naturen och att forma sina första bokstäver, eller lotsar fram ännu en doktorand till forskarexamen. Alla behövs!

Nu ser Camilla fram mot att besöka förskolor, skolor och lärosäten runt om i länet och landet, träffa forskare, fackförbund och studentorganisationer. Alla ska med när Sverige ställer om, och då är stark utbildning och forskning ett av Sveriges viktigaste områden.

Camilla Hansén är riksdagsledamot sedan 2019 och har tjänstgjort i Utrikesutskottet och Konstitutionsutskottet, samt sedan regeringsombildningen 2021 även varit talesperson för högre utbildning och forskning. Hon har huvudsakligen haft regionalpolitiska uppdrag sedan 2010, och har haft flera interna förtroendeuppdrag i Miljöpartiet bland annat som ordförande både i MP Örebro och MP Örebro län. Hon är legitimerad gymnasielärare och tjänstledig från uppdrag som utredare i lärarubildningsfrågor vid Örebro universitet.

Här kan du läsa mer om den nya riksdagsgruppen, länk: https://press.mp.se/posts/pressreleases/de-blir-miljopartiets-nya-talespersoner