Krönika i NA: Folkvald

Helhetsgreppet om klimatkrisen, säkerhetspolitiken och beredskapen saknades i valrörelsen

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, skriver krönikor i Nerikes Allehanda under vinjetten ”Folkvald” en gång i månaden. Nu i september handlar krönikan om vilka viktiga frågor som saknades under valrörelsen.

Camilla undrar i sin krönika om vi verkligen diskuterat de stora frågorna, de som en valrörelse borde innehålla? Hon har saknat helhetsgreppet om klimatkrisen, säkerhetspolitiken och beredskapen i vårt land.

Vi har nu precis haft en valrörelse, med en mer ensidig debatt än på mycket länge. Och en valrörelse där det krig som pågår i vårt absoluta närområde, knappt har berörts. Det är mycket märkligt.

Partierna har förvisso enats om stora satsningar och tillskott på totalförsvaret, men säkerhetspolitiken har helt lyst med sin frånvaro. Inte ens kriget har satt igång en diskussion om hur samhällets sårbarhet kan minska, hur vi ska rusta oss för potentiella katastrofer och hur vårt beroende av fossila bränslen ska upphöra.

Kopplingen mellan den höga inflationen och Rysslands krig har negligerats av de partier som nu ser ut att bilda regering. Trots att hela Europa är i samma situation som Sverige, fast med sämre utgångslägen.

Valrörelsen helt dominerats av elpriserna, och av fantasin att nya kärnkraftverk ska lösa de problem vi har framför oss, ibland absurt nog de kommande åren. Elpriserna är förvisso är en viktig fråga som berör alla, men vi borde haft förmågan att bredda samtalet. Vi borde ha tagit helhetsgrepp om klimatet, säkerhetspolitiken och beredskapen.

Frågorna om säkerhetspolitik, klimatförändringarna och energi behöver kopplas samman. Klimatförändringar driver konflikter och flyktbehov, när vi köper olja gynnar vi auktoritära länder, och vi har sårbara energisystem. Det borde valet ha handlat om när vi lever med ett krig i Europa och en klimatkris som redan nu riskerar att slå undan fötterna på våra samhällen med torka, bränder och stormar.

Läs hela krönikan, där du också får veta mer om Camillas mormor, i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2022-09-16/mormor-fran-finland-tyckte-svenskar-var-slosaktiga