Gästkrönika i Nerikes Allehanda

När jordbrukspolitik är viktigt, sätt en ekobonde i Europaparlamentet

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, skriver regelbundet krönika i Nerikes Allehanda. Den här gången handlar krönikan om världens supervalår och varför det är viktigt för vårt län med en ekobonde på valsedeln.

USA ska välja president, i Belarus väljer diktatorn vilka som ska sitta i parlamentet och hela Europa går till val för att välja vilka från just vars och en land som tillsammans ska sitta i Europaparlamentet.

Viktiga frågor om klimat, natur och demokrati behöver beslutas över landsgränser, men vi behöver också bevaka vår självständighet som land och sätta oss in i vilka konsekvenserna blir för oss i vår vardag.

En viktig fråga för mig och oss kommer att vara omställningen till ett hållbart jordbruk. Det är en viktig fråga för EU och det är givet att det påverkar oss i vårt län. Dels för att vi så klart äter mat, men också för att vi har flera framgångsrika matproducenter och mathantverkare i länet. Det vet ju alla ni som handlar på gårdsbutiker och reko-ringar eller åkt runt i länet på “Matresan” då många av länets matproducenter är med. Då känns det ju extra bra att vårt län bidrar med ekobonden Adam Arnesson på valsedeln till Europaparlamentet.

Miljöpartiet vill se fler mindre lantbruks-, förädlings- och mathantverksföretag runt om i vårt län och i hela Sverige. Många lösningar vi behöver för hållbar matproduktion finns redan i de regenerativa, kretsloppsbaserade och ekologiska metoderna som används i dag. För lantbrukaren behöver det bli lönsamt och attraktivt att inte bara producera mat, utan även att producera ekosystemtjänster som biologisk mångfald, kolinlagring, djurvälfärd och en levande landsbygd.

Men är det här med klimatförändringar och minskade utsläpp viktigt, då? Ja, det är så många som två av tre svenskar som oroar sig för klimatförändringarna. Och det är faktiskt tre av fyra svenskar som vill att regeringen ska föra en politik som gör att vi når klimatmålen. Men det gör ju inte Sveriges regering.

Det är faktiskt rätt fascinerande att en regering som består av tre partier – som samtliga backade i förra valet – tycker att de har fått ett mandat från svenska folket att öka utsläppen. Nu är det viktigt att vi som oroar oss för klimatförändringarna och vill se en politik som gör att vi når klimatmålet pratar om det hela vägen fram till valet. När Sveriges regering inte levererar, så kan vi göra våra röster hörda via EU.

Läs hela krönikan i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2024-03-01/vi-behover-europeisk-politik-for-lanets-mathantverkare