Krönika i NA: Folkvald

Nu blir det dyrare att ta hänsyn till miljön

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, skriver krönikor i Nerikes Allehanda under vinjetten ”Folkvald” en gång i månaden. Nu i november handlar krönikan om varför du som tycker om miljö, klimat och människor behöver engagera dig politiskt just nu och högerregeringens kolsvarta budget som gör det dyrare och svårare att ta hänsyn till miljön.

Ja, nåt var det ju med valrörelsen som väckte politiskt engagemang; medlemmar strömmar till oss gröna. I måndags fick vi möblera om i partilokalen för att få plats med alla nya medlemmar som ville lyssna på vårt ena språkrör Märta Stenevi tillsammans med regionpolitiska talespersonen Pia Frohman, nya kommunalrådet i Örebro Lea Strandberg och vår riksdagsledamot Camilla Hansén.

Vi förstod att miljö och klimat skulle prioriteras ner och att vi skulle få plocka fram förstoringsglaset för att hitta liberala förslag i den nationalkonservativa röran. I tisdags presenterade regeringen sin första egna statsbudget, och dagen hade föregåtts av dråpslag efter dråpslag mot den rättvisa omställningen. En budget som ökar utsläppen – man häpnar!

Den här veckan pågår FN:s stora klimattoppmöte i Egypten, och även möte med nyvalda regionfullmäktige i Örebro län. Utan Miljöpartiet för första gången sedan 80-talet.

På sätt och vis är det oroande om den gröna rösten i regionen tystnar. Men vi miljöpartister och våra tusentals väljare i länet kommer inte att tystna. Vi kommer att engagera oss och organisera oss för vi vet att det är viktig för människor, miljö och klimat att vi fortsätter göra de gröna väljarnas röster hörda!

Läs hela krönikan i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2022-11-11/nu-blir-det-dyrare-att-ta-hansyn-till-miljon

Hör Märta Stenevi på P4 Örebro från måndagens besök, länk [öppen för alla]: https://sverigesradio.se/artikel/stenevi-mp-om-regeringens-klimatpolitik-bisarr-hallning