Krönika i NA: Folkvald

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, skriver i Nerikes Allehanda under vinjetten ”Folkvald” en gång i månaden. I den här månadens krönika handlar om veckan när riksdagen öppnar, om vardagen som politiker och festligheterna för att fira riksdagens öppnande, en riktig demokratifest.

Det har varit en vecka fylld av politikervardag med skrivande av motioner, möten, studiebesök, att granska regeringens olika budgetförslag och slipa på vår budget. Men också med demokratifest när riksdagen öppnade i tisdags. Vardag och fest, allt i samma vecka.

Den här riksdagsveckan inleddes med tal hos Måndagsrörelsen på Norrmalmstorg i sällskap av bland andra Belarus demokratiska ledare Sviatlana Tsikhanouskaya. Veckan avslutas i kammaren idag, fredag, med en interpellationsdebatt om angiverilagar.

Efter festligheterna kommer vi fortsätta tala om hur vi vill möta klimatkrisen: Hur vi anpassar vårt samhälle för att hantera de konsekvenser som redan är oundvikliga, hur ska vi se till att eleverna går igenom skolan redo för att tillsammans med oss fortsätta bygga ett samhälle med demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter i förgrunden, inom planetens gränser.

Efter festligheterna blir det budgetmöten, fler motioner och på idag fredag är det vardag igen när flera av oss debatterar med migrationsministern om angiverilagar. Debatten är högst levande i hela samhället. Det kommer inte att bli särskilt festligt, utan det är hårt arbete och tydliga värderingar som ställs mot varandra.

För att knyta ihop de stora ögonblicken med det politiska vardagsarbetet, så säger en vän inom den belarusiska diasporan till mig ungefär så här : – Jag ser vad du skriver om angiverilagarna, fortsätt med det. Ett samhälle där man inte kan lita på varandra blir fruktansvärt. Vi som levt i ett sånt land vet det.

På bilden ser du Miljöpartiets riksdagsgrupp inför uppropet i riksdagen. På skyltarna står det We stand by you, och det är en kampanj från människorättsorganisationen Liberico till stöd för politiska fångar i Belarus. Kravet är enkelt: alla politiska fångar ska släppas fria.

Läs hela krönikan i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://etidning.na.se/p/na/2023-09-15/a/en-vecka-med-demokratifest/2013/1071532/42853914

Vill du veta mer?