Krönika i NA: Folkvald

Det spirar en skogsrevolution i Sverige!

Se dig omkring, lyssna – det spirar en skogsrevolution i Sverige! Det skriver Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, i Nerikes Allehanda under vinjetten ”Folkvald”. Den här månadens krönika handlar om den känslomässiga relationen till skog, om att skydda värdefull skog och att bruka skogen hållbart.

Tiveden är en hotspot för den svenska skogsrevolutionen och i veckan besökte språkröret Per Bolund, riksdagsledamot Rebecka Le Moine och Gröna studenters språkrör Felicia Olsson skogsägare där tillsammans med MP Laxå.

I Tiveden finns markägare som brukat sin skog utan stora hyggen i decennier, och sedan ett par år tillbaka även statliga Sveaskogs största hyggesfria zon om 2000 hektar. Det är viktigt att staten är en förebild för hållbart skogsbruk. Det har vi i Miljöpartiet uppmärksammat och stöttat länge lokalt i Laxå kommun och nationellt. Därför bjöd vi språkröret Per Bolund och talesperson Rebecka Le Moine till just Tiveden den här veckan, för att prata med markägare och lära sig mer om naturnära skogsbruk.

Det finns de som påstår att Miljöpartiet är emot allt skogsbruk och vill göra all skog till reservat. Det är inte sant. Självklart behöver unik skog långsiktigt skydd för att vi ska värna hotade arter och leva upp till internationella åtaganden – det är ju därför vi vill utöka länets nationalparker i Tiveden och Garphyttan, inrätta en nationalpark vid norra Vättern. Och ja, vi vill skydda Sörbyskogen och Garphytteklint – så viktiga för sina höga naturvärden! Men den stora frågan handlar inte om skogen ska brukas, utan hur den brukas.

Läs hela krönikan hos Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2023-05-26/tiveden-en-forebild-i-sveriges-skogsrevolution

Vill du också veta mer om hyggesfritt skogsbruk? Anders Tivell, som visade upp sin skog för Miljöpartiet, visade den också för internationella journalister inbjudna av Världsnaturfonden för att lära sig mer om svenskt skogsbruk inför införandet av restaureringslagen. Läs den artikeln i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter] : https://www.na.se/2023-05-26/kalhyggen-inte-enda-sattet-for-skogsagare-att-tjana-pengar