Almedalen: S måste se sig själva i spegeln

Under Almedalsveckan bjöd Miljöpartiets Jämställdhets- och mångfaldskommitté (JMK) in till ett seminarium mingel på temat ”Gállok – vad händer nu?”

Ett 40-tal personer sökte sig till trädgården vid MP Gotlands fantastiska partilokal Langska huset straxt utanför Visby för att lyssna på Johanna Westeson, jurist på Amnesty International, Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen och Henrik Blind, oppositionsråd i Jokkmokk och riksdagskandidat!

Johanna gav en kort genomgång om vad urfolksrätten borde innebära i ett ärende som gruvan i Gállok, Karin berättade dels om konsekvenser för natur och miljö, dels om Naturskyddsföreningens ansökan om rättsprövning i högsta förvaltningsdomstolen och Henrik gav det lokala perspektivet från samebyarnas perspektiv.

Ulrika Westerlund (JMK), riksdagskandidat, tog initiativ till seminariet och modererade tillsammans med Camilla Hansén, riksdagsledamot från Örebro län och ledamot i Konstitutionsutskottet.

I samband med seminariet publicerades en debattartikel i Altinget, där Miljöpartiet tar upp hur regeringen har hanterat frågan om gruva i Gállok och vilka konsekvenser vi ser för människor, natur och miljö om gruvan faktiskt blir av.

”När dammet har lagt sig handlar frågan om människor. Gruvan skär av en pulsåder för den samiska kulturen. Vuxna och äldre samer ser hur förtrycket fortsätter. Samiska barn och unga ser hur markerna de skulle vårda förstörs och hur deras framtid försvinner. Det är ovärdigt ett demokratiskt land som så ofta står upp för urfolks och minoriteters rättigheter i andra länder. Socialdemokraterna måste se sig själva i spegeln och tänka om.”

Läs hela artikeln i Altinget här, länk: https://www.altinget.se/artikel/mp-s-maaste-se-sig-sjalva-i-spegeln