Barometern Debatt: Skola för barnen – inte för marknaden

Skola för barnen – inte för marknaden

Sverige är det enda landet i världen som tillåter privata bolag att göra vinst på skattefinansierad skola. Vinstuttag som allt för ofta sker på bekostnad av våra barns skolgång och lärarnas arbetsmiljö. Sverige måste göra upp med marknadsskolan och laga vårt trasiga skolsystem en gång för alla.

MP Kalmars Martin Arvidsson, ersättare i utbildningsnämnden och Max Trondlé, gruppledare i kommunfullmäktige i Kalmar, skriver om skolpolitik med riksdagsledamot Camilla Hansén i utbildningsutskottet, från Örebro län.

Miljöpartiet är det parti som lägger mest pengar i statsbudgeten riktat till skolan. Men vi är också måna om att pengarna ska användas rätt. Vi vill att skolpengen ska bli differentierad, vilket den också varit tidigare. Skolor som gör mer för sina elever måste kunna få mer i ersättning. Likaså måste kommuner ersättas för sitt utökade skoluppdrag, att alltid kunna erbjuda alla elever en skolplacering. Vi uppskattar att skolminister Lotta Edholm nu öppnat för en mer rättvis skolpeng och kommer driva på för att detta också ska ske.

I våra kommunala skolor har alla rätt att veta vad pengarna går till, och det måste gälla i alla skolor – det är trots allt våra gemensamma välfärdspengar det handlar om. Med vinstutdelning som syftet, när offentlig statistik kallas affärshemligheter och med skolpeng och skolval som är orättvist så slits Sverige som kunskapsnation isär. Experimentet med marknadsskola är en giftig cocktail.

Läs hela debattartikeln i Barometern här, länk: https://www.barometern.se/debatt/skola-for-barnen-inte-for-marknaden-4f4fef6f/