DN:s Bengt Ohlsson följde med när Karin Thomasson och Camilla Hansén (MP) kampanjade i Östersund.

Författaren Bengt Ohlsson, krönikör på DN, följde med miljöpartisterna Camilla Hansén och Karin Thomasson på kampanj i Östersund. Ohlsson beskriver hur det infinner sig en kvav, för att inte säga kvävande känsla efter alla talepunktstyngda partiledargrillningar, när det drar ihop sig till riksdagsval. Hur går det då till när lokalpolitikerna måste kavla upp sina skjortärmar och ge sig ut och vinna röst efter röst, skalle efter skalle?

”Miljöpartisterna Camilla och Karin är genomsympatiska, inget duckande bakom slimmade presspersoner, inga krav på att få läsa texten innan den går i tryck, det är full transparens och uppriktighet.

De håller ut sina broschyrer mot flanörerna. De flesta passerar med en huvudskakning. Karin är ett känt ansikte. Hon fastnar snart med en man som hon verkar känna – en ingenjör som är lärare på Mittuniversitetet och vill lobba för olika ”gröna” idéer, berättar hon senare – och Camilla fastnar med mig och beklagar sig över hur svårt det är att få människor att aktivera sig politiskt.

– Man träffar så många som skulle vara en tillgång för partiet. Men när det kommer till att bli medlem drar de sig undan, de verkar tro att man måste ha svar på allt. Och det är synd, för att jobba politiskt är ett sånt roligt sätt att lära sig hur samhället fungerar.”

Läs hela krönikan i DN Kultur här, länk [för prenumeranter]: https://www.dn.se/kultur/bengt-ohlsson-jag-foljde-med-nar-lokalpolitikerna-kampade-for-de-sista-valjarna-i-ostersund/