Svar från utrikesministern om Belarus

Regeringen fördömer i starkaste möjliga ordalag den brutala repressionen i Belarus

Med anledning av den politiske fången Ales Pushkins död i fängelset och i ljuset av den fortsatt kraftigt negativa utvecklingen för mänskliga rättigheter i Belarus har Miljöpartiets riksdagsledamot från Örebro län Camilla Hansén frågat utrikesminister Tobias Billström vilka åtgärder regeringen avser att vidta? Utrikesministern svarar att regeringen fördömer den brutala repressionen i Belarus.

Utrikesministern svarar Hansén att regeringen fördömer i starkaste möjliga ordalag den brutala repressionen och uppmanar Lukasjenkas regim att frige alla politiska fångar omedelbart.

Regeringen fördömer regelbundet och formellt, både bilateralt och tillsammans med övriga EU, de övergrepp som begås av den belarusiska regimen. Regeringen verkar aktivt inom EU för skärpta sanktioner mot Belarus som reaktion på den omfattande och tilltagande repressionen i landet, och på landets stöd till Rysslands aggression mot Ukraina.

– Det är viktigt att regeringen konkret visar vad de driver för förslag till skärpta sanktioner och hur man bedriver det arbetet inom EU, kommenterar Camilla Hansén. Det tilltagande förtrycket i Belarus har hamnat i skuggan av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina.

– Det demokratiska belarusiska ledarskapet i exil och belarusier inom och utom landet gränser behöver känna stöd i sin kamp för ett frihet och demokrati, fortsätter hon.

I utrikesministerns svar på Hanséns fråga framgår vidare att regeringen fortsätter att följa den allvarliga situationen i Belarus noggrant. EU:s och Sveriges politik gentemot Belarus har sin grund i ett tydligt ställningstagande för demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstatens principer. Utrikesdepartementet har också löpande dialog med representanter för civilsamhället och den demokratiska oppositionen i exil.

Läs hela utrikesministerns svar på riksdagens hemsida här, länk: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/manskliga-rattigheter-i-belarus_ha12856/

Uppdatering

Den 3 augusti beslutade EU om sanktioner mot 38 personer och 3 företag med kopplingar till belarusiska regimen. Det är nu 233 personer och 37 företag med koppling till den Belarusiska regimen som omfattas av sanktioner, som bl a innebär frysning av tillgångar och reseförbud. Beslutet fattades inför den  tredje årsdagen av fuskvalet 2020 den 9 augusti.

De här människorna bakom siffrorna är människor i positioner som man ska kunna lita på, men som i Belarus har tappat sin kompass totalt och är ansvariga för allvarliga brott mot mänskliga rättigheter, för att allvarligt undergräva rättsstatsprincipen och för repressalier mot det civila samhället och den demokratiska oppositionen i Belarus.

De är åklagare, domare, forskare, fängelsechefer. De är ansvariga för att barn utsätts för svält, tortyr, tvångsarbete och olika former av fysiskt och psykiskt våld. De är ansvariga för systematiskt utövande av tortyr, misshandel och kränkande straff, inbegripet långvarig och upprepad användning av isolering, mot politiska fångar och andra medborgare som hålls i förvar i straffkolonier, särskilt efter presidentvalet 2020 och de följande fredliga protesterna.

Här kan du läsa hela beslutet om vilka som omfattas av sanktionena och motiveringen, på svenska, länk: Beslut om genomförande av restriktiva åtgärder med anledning av situationen i Belarus och Belarus inblandning i Rysslands aggression mot Ukraina