Miljöpartiet riskerar att åka ur regionfullmäktige

Miljöpartiet riskerar att åka ur

Miljöpartiet ser ut att inte nå upp till tre-procentsspärren och riskerar därför att åka ur regionfullmäktige. Istället blåser högervindar. Örebropartiet kommer in med tre mandat, SD ökar med två och Moderaterna tar ett ytterligare mandat. Regionrådskandidat Pia Frohman och regionråd Mats Gunnarsson kommenterar till Nerikes Allehanda.

”När 13 av 211 valdistrikt återstår att räkna på måndagsförmiddagen ser det dystert ut för Miljöpartiet: 2,9 procent av rösterna gör att partiet inte verkar ta sig förbi treprocentsspärren.

– Men vi hoppas på det bästa. Det är små marginaler in i det sista, säger Pia Frohman (MP), som är etta på listan till regionfullmäktige.” Hon säger också att partiet känner en stolthet över hela valrörelsen där fokus har varit sjukvården, klimatet och landsbygden.

”Mats Gunnarsson har varit regionråd sedan 2012 för MP: – Jag tycker resultatet är tråkigt för klimatet och för människosynen. Vi går mot en människosyn som vill skuldbelägga grupper, medan vi har en människosyn där vi är en värld, säger han.

Han menar att kriget mot Ukraina och energipriserna har skapat både oro och missnöje.

– Då är det lätt att oron riktas mot partier som vill se en omställning.”

Läs hela nyhetsartikeln i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2022-09-12/hogervindar-i-regionen-miljopartiet-ut–orebropartiet-in