Daniel Ekelund: MP-förslag skulle ge Örebro län 79 miljoner om året

Insändare: Skulle ge Örebro län 79 miljoner om året

Sveriges elförbrukning förväntas öka kraftfullt. Då behöver elproduktionen snabbt öka, men det ska inte ske utan att kommuner som säger ja till ny produktion gynnas. Därför vill Miljöpartiet att staten ersätter ny förnybar elproduktion med 30 miljoner kronor per TWh, skriver Lorentz Tovatt och Camilla Hansén, riksdagsledamöter för Miljöpartiet, tillsammans med regionrådskandidat Pia Frohman och oppositionsråd i Karlskoga Daniel Ekelund i Karlskoga Tidning.

Miljöpartisterna skriver att en bidragande orsak till nära fyra femtedelar av alla nya vindkraftverk stoppades förra året är att vissa kommuner producerat el, men inte själva fått ta del av alla fördelarna. Lokal elproduktion stärker det egna näringslivet, skapar arbetstillfällen och sänker elpriserna. Men vissa kommuner producerar mer än de själva använder och det ska belönas.

För Örebro län skulle det innebära att kommunerna får dela på 78,7 miljoner kronor varje år, varav 6,6 miljoner kronor är ersättning för den vindkraft som redan finns, och 72,1 miljoner kronor för den vindkraft Energimyndigheten och Naturvårdsverket beräknat behöver byggas ut i länet. Miljöpartiet vill också att de som bor nära en vindkraftsetablering ska ersättas.

Läs hela artikeln i Karlskoga tidning, länk: https://www.kt-kuriren.se/2022/07/28/daniel-ekelund-mp-skriver-om-forslaget-att-staten-ersatter-ny-fornybar-elproduktion-med-30-miljon/