Katarina Folkeson från Nora med i förslag till EU-lista

Norabo med i valberedningens förslag till EU-lista för Miljöpartiet de gröna. Kultur- och demokratiministern och känd meteorolog i topp.

Miljöpartiets riksvalberedning har i dag presenterat sitt listförslag inför EU-valet 26 maj 2019. Alice Bah Kuhnke och Pär Holmgren toppar listan. I förslaget finns kandidater från Sveriges alla län med. Från Örebro län ingår 25-åriga Katarina Folkeson från Nora i förslaget.

– Det känns jättekul att vara föreslagen i ett parti med så många kompetenta kandidater, säger Katarina. Att dessutom få finnas med i samma förslag som Alice och Pär är en stor ära. De är båda förebilder för mig i mitt politiska arbete.

Katarina jobbar i nuläget som politisk sekreterare för Miljöpartiet i Region Örebro län. I samband med valet i höstas var hon valsamordnare för Gröna Studenter, MP:s studentförbund, och ledde riksorganisationens valkampanj. Hon har tidigare varit ordförande för Grön Ungdom, MP:s ungdomsförbund, i Örebro län.

– Nu ska medlemmarna och partistyrelsen säga sitt. Sen ser jag fram emot en valrörelse präglad av klimatkamp och medmänsklighet. Eftersom jag är den enda kandidaten från Örebro län ska det bli kul att ta ett extra ansvar i valrörelsen här, avslutar Katarina.

Förslaget består av 40 personer där Katarina står på plats 33. Hur listan kommer att se ut blir klart i början av nästa år efter att en medlemsomröstning har genomförts.