Är regeringens skolpolitik hemlig fram till i juni nästa år?

”Riksdagsledamoten Camilla Hansén (MP) från Örebro har rätt: Skolminister Lotta Edholm (L) kan inte låta bli att svara på frågor, med hänvisning till konstitutionsutskottet. Tänker regeringen hemlighålla sin skolpolitik?” Den frågan ställer sig Lars Ströman, liberal ledarskribent på Nerikes Allehanda, med anledning av att skolministern vägrat svara på ledamöternas frågor under den allmänna frågestunden i riksdagen.

Lars Ströman beskriver i ledaren att riksdagsledamöter har personliga kopplingar till olika intresseområden som gör att deras opartiskhet kan ifrågasättas, och vill inte göra en stor sak av Edholms aktieinnehav, mot bakgrund av att det debatterats och även KU-anmälts. Ströman beskriver sedan förra veckans frågestund, ”då ställdes en rad frågor som anspelade på Lotta Edholms tidigare aktieinnehav, men frågorna gällde politikens innehåll.”

Han kommenterar vidare: ”Visst var frågorna giftigt och polemiskt formulerade. Det är ju sådant som riksdagsdebatter och frågestunder är till för. Daniel Riazat från Vänsterpartiet frågade om väljarna kan lita på att Lotta Edholm inte företräder ”marknadens intressen”. Camilla Hansén från Miljöpartiet frågade vilket mandat skolministern anser sig ha ”för att driva de stora friskolornas intressen”.”

Frågorna besvaras inte av ministern och även Lars Ströman ställer sig frågan: ”Är regeringens skolpolitik hemlig fram till att utskottet gjort klar sin granskning, det vill säga i juni nästa år?”

Läs hela ledaren här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2022-11-01/ar-regeringens-skolpolitik-hemlig-fram-till-i-juni-nasta-ar