Mats Gunnarsson, Monika Aune och Jonas Eriksson toppar listorna till valet

Listorna som Miljöpartiet de gröna i Örebro län går till val på i regionfullmäktigevalet och riksdagsvalet 2018 är fastställda.

Mats Gunnarsson från Kumla och Monika Aune från Nora har valts till regionrådskandidater inför valet i september. Mats har tidigare arbetat som organisationssekreterare och är sedan 2010 regionråd och ordförande i Nämnden för samhällsbyggnad, vilket bland annat innefattar ansvar för kollektivtrafiken.

Monika är kulturvetare och har sedan 2014 arbetat som politiskt sekreterare för Miljöpartiet i Region Örebro län. Monika har även politiska uppdrag i Nora där hon bland annat sitter i kommunstyrelsen och där Miljöpartiet samverkar med Socialdemokraterna.

I valet till regionfullmäktige har Miljöpartiet en valsedel för varje valkrets. Listan för Örebro−Lekeberg och Örebro läns södra toppas av Mats Gunnarsson. Monika Aune står först på listan för Örebro läns norra och Daniel Ekelund är förstanamn för Örebro läns västra.

Jonas Eriksson har valts till att stå högst på Miljöpartiets riksdagslista för Örebro län. Jonas är gymnasielärare och bor i Örebro. Sedan 2010 är han riksdagsledamot och under den senaste mandatperioden har han även varit gruppledare i riksdagsgruppen och sedan 2017 ordförande i EU-nämnden.

Listorna fastställdes 25 januari av en valkonferens, där ombud från länets lokalavdelningar hade rösträtt.